Portal Nauczycieli Przedszkola wykorzystuje pliki cookies - dowiedz siê wiêcej ... |
|
|
|
|
81,197,182 Unikalnych wizyt |
Polityka prywatno¶ci Portalu Nauczycieli Przedszkola Prawa autorskie do zamieszczonych w Portalu Nauczycieli Przedszkola materia³ów nale¿± w ca³o¶ci do ich twórców i autorów. Mo¿na z nich korzystaæ. Nie wolno ich podpisywaæ w³asnym nazwiskiem oraz publikowaæ i sprzedawaæ. Powered by PHP-Fusion copyright © 2002 - 2021 by Nick Jones. Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3. Theme Designed by Ankur Thakur modifyed by decymka |
Pa¼dziernik
a) owoce i warzywa z naszego ogródka
- stwarzanie okazji odczuwania zmian zachodz±cych w przyrodzie w zale¿no¶ci od czynników atmosferycznych i dzia³añ cz³owieka
b) jesienny spacer po parku
- umo¿liwianie dzieciom bezpo¶redniego kontaktu z przyroda podkre¶lenie charakterystycznych cech dla danej pory roku i dzia³alno¶ci cz³owieka
c) le¶ne przygody krasnala Ha³aba³y
-wzbogacenie wiadomo¶ci dzieci dotycz±cych ró¿nych sposobów sadzenia drzew: przez wiatr, ludzi, zwierzêta, ptaki.
Listopad
a) odloty ptaków
- zaznajomienie dzieci z wygl±dem ptaków odlatuj±cych na okres zimy do ciep³ych krajów i przylatuj±cych do naszego kraju na okres zimowy (gil, sikorka, czeczotka) znaczenie zmiany upierzenia ptaków , konieczno¶æ opieki nad nimi w okresie zimy
b) przygotowanie zwierz±t i ludzi do zimy
- wyrobienie opiekuñczego stosunku do zwierz±t zapoznanie ze sposobami gromadzenia warzyw i owoców
c) szaruga jesienna
- u¶wiadomienie dzieciom znaczenia zrzucania li¶ci jesieni± dla wegetacji (organizowanie powierzchni parowania wody di atmosfery)
d) chocho³ - ochranianie ro¶lin przed mrozem
-ukazanie ró¿nych sposobów przetwarzania przez ro¶linno¶æ wieloletni± okresów zimowych ; kopcowanie , owijanie s³oma, znaczenie ¶niegu - aktywizowanie do my¶lenia
Grudzieñ
a) sto³ówka za oknem - dokarmianie ptaków
- wyrabianie opiekuñczego stosunku do ptaków zwierz±t szczególnie w okresie zimy - szukanie zwi±zków przyczynowo skutkowych
b)sk±d siê bior± sople na dachu?
- zwrócenie uwagi dzieci na charakterystyczne dla danej pory roku cechy ; ¶nieg szron lód , mróz , uboga szata ro¶linna
c) zima w lesie
-wyci±ganie wniosków na podstawie zaobserwowanych zjawisk podczas wycieczek i spacerów , znaczenie pokrywy ¶nie¿nej zasypianie niektórych zwierz±t rozpoznawanie ¶ladów na ¶niegu.
Luty / Marzec
a) jak ozimina szumieæ zaczyna
- rozpoznawanie w otoczeniu przyrodniczym oznak przedwio¶nia ; kie³kowanie ro¶lin , topnienie ¶niegu , d³u¿sze dni
b) zielony ogródek na oknie
- ukazanie dzieciom mo¿liwo¶ci hodowli ro¶lin , gdy na dworze jest jeszcze bardzo zimno, obserwacje paków na ga³êziach forsycji, wi¶ni , kasztanowca , (znaczenie ¶wiat³a ciep³a i wody we wzro¶cie ro¶lin)
c) pierwsze wiosenne kwiaty
- dowiadywanie siê o chronionych gatunkach ro¶lin , umo¿liwianie dzieciom przeprowadzenie codziennej obserwacji wzrostu ro¶lin, dokonywanie porównañ i spostrze¿eñ
d)wiosna w polu
-dostrzeganie pierwszych zmian wiosennych w ¶wiecie ro¶lin ; kie³kowanie , powroty ptaków (skowronek).
Kwiecieñ / Maj
a) wiosna w parku
- poznawanie rzeczywisto¶ci w drodze do gromadzenia samodzielnych do¶wiadczeñ poprzez ; spacery, wycieczki, obserwacje w naturalnym ¶rodowisku
b) prace w ogródku przedszkolnym
- pomoc w prostych pracach gospodarczych; sadzenie bratków wysiewy kwiatów i warzyw, zapoznanie z kolejnymi czynno¶ciami podczas siania, sadzenia , zachêcanie do opiekowania siê ro¶linami ; podlewanie spulchnianie pielenie
c) co piszczy w trawie: mieszkañcy ³±ki
- dostrzeganie zmian w krajobrazie ; zielona ³±ka , kwitn±ce mlecze i inne kwiaty, ptaki, owady, obserwacja d¿d¿ownicy, motylka, biedronki, ¿aby
d)kwitn±ce drzewa
-doskonalenie umiejêtno¶ci dokonywania porównañ , odnajdywanie ró¿nic i podobieñstw ro¶linno¶ci w czterech porach roku; jesieñ zima lato wiosna, znaczenie owadów dla wzrostu ro¶lin - zapylanie.