Autorki : Ma³gorzata ¯ywicka i Ma³gorzata Zakrzewska
Zapraszamy do zapoznania siê pokazami prezentacji ...
Minki Martynki I
Minki Martynki II
„Minki Martynki” to prezentacja bardzo prostych æwiczeñ usprawniaj±cych wargi i jêzyk. Jest to forma uatrakcyjnienia (mam nadziejê) ¿mudnych æwiczeñ tak koniecznych w pracy logopedy.
Zabawê zaczynamy od napisu Start – jego klikniêcie przenosi nas na pole z kostk±. Za ka¿dym razem „wyrzucana” jest inna liczba kropek.
Zadaniem dziecka jest wskazanie dziewczynki z w³a¶ciw± liczbie kropek cyferk±. Po jej klikniêciu pojawia siê buzia prezentuj±ca æwiczenie, które dziecko powinno wykonaæ. Osoba prowadz±ca terapiê decyduje, ile razy dziecko ma owo æwiczenie wykonaæ (3 - 5). Po jego wykonaniu – pole ze strza³k± przenosi nas do dalszych planszy. W ka¿dej chwili mo¿emy zakoñczyæ prezentacjê – klikaj±c przycisk w górnym prawym rogu.
Mam nadziejê, ¿e wykonane przeze mnie prezentacje
(zainspirowane kursem „Komputer i logopeda”) bêd± przydatne.
M. ¯.
Publikacja na temat æwiczeñ ortofonicznych
Wierszyki do æwiczeñ logopedycznych
nades³a³a Partycja R.
Przyk³adowe tre¶ci programowe dotycz±ce æwiczeñ ortofonicznych w przedszkolu
|
3 latki |
4 latki |
5 latki |
6 latki |
Æwiczenia oddechowe |
- polegaj±ce na wprawianiu
w ruch lekkich przedmiotów za pomoc± dmuchania |
-kontynuacja æwiczeñ rozpoczêtych
z dzieæmi
trzyletnimi |
- regulowanie
oddechu podczas recytowania
wiersza, krótkich odpowiedzi wielozdaniowych
oraz ¶piewu |
- doskonalenie umiejêtno¶ci
wyrazistego
mówienia
(regulowanie
oddechu,
odpowiednie
stosowanie
pauz,
wybrzmiewanie wszystkich
g³osek wyrazu
itp.) |
Æwiczenia fonacyjne |
- regulowanie
si³y g³osu w naturalnych sytuacjach
(mówienie
szeptem
– mówienie
g³o¶no) |
- ró¿nicowanie
modulacji g³osu
przy zdaniach
pytaj±cych, wykrzyknikowych
i oznajmuj±cych |
-kontynuacja
æwiczeñ
prowadzonych
w poprzednich
latach |
- æwiczenia
ortofoniczne
i emisyjne
(czysto¶æ
intonacji,
prawid³owy
oddech )
oparte na
tek¶cie
i melodii
piosenek
oraz dobranych
tekstach
z literatury
dzieciêcej |
Æwiczenia s³uchowe |
- porównywanie ró¿nych g³osów
(np. zwierz±t, d¼wiêków wydawanych
przez pojazdów)
- spostrzeganie
i okre¶lanie
ró¿nych zjawisk akustycznych
w otoczeniu |
- kontynuacja
æwiczeñ
rozpoczêtych
z dzieæmi
trzyletnimi |
- rozró¿nianie
tempa
i dynamiki
w muzyce
- rozró¿nianie
d¼wiêków
w skrajnych
rejestrach,
skali g³osu
instrumentu
muzycznego
- na¶ladowanie
s³yszanych
g³osów,
wyodrêbnianie
g³oski
w wyrazie,
zw³aszcza
w nag³osie |
-rozwijanie
s³uchu poprzez dostrzeganie, rozpoznawanie
i ró¿nicowanie
d¼wiêków
z otoczenia
- wyró¿nianie, rozpoznawanie
i powtarzanie
g³osek
- analiza
i synteza
d¼wiêkowa
wyrazów
- wyodrêbnianie wybranych
g³osek
w nag³osie,
wyg³osie
i ¶ródg³osie,
ich
przeliczanie
i okre¶lanie
kolejno¶ci |
Æwiczenia logorytmiczne |
-zabawy rytmiczne przy akompaniamencie dowolnego instrumentu muzycznego – w formie opowie¶ci ruchowych |
- ¶piewanie krótkich
zdañ i piosenek
z równoczesnym odtwarzaniem ich
przebiegu
rytmicznego
za pomoc±
najprostszych
form ruchu |
-zabawy
rytmiczne
ze ¶piewem,
z wykorzystaniem prostych
elementów
ruchowych |
- kszta³cenie
umiejêtno¶ci estetycznego
poruszania siê
- wykonywanie
rytmów
i prostych
tematów
rytmicznych
na
instrumentach niemelodycznych
- rozwijanie
wra¿liwo¶ci
na zmianê
tempa
i dynamiki
oraz na akcent
metryczny
w taktach
dwu-, trzy-
i
czteromiarowych |
Æwiczenia artykulacyjne |
- na samog³oskach, ³atwiejszych spó³g³oskach oraz zg³oskach |
æwiczenia
szczególnym
uwzglêdnieniem
trudniejszych
spó³g³osek
wystêpuj±cych
w tekstach |
- æwiczenia
na wszystkich
g³oskach,
ze szczególnym uwzglêdnieniem
trudnych g³osek przedniojêzykowo-dzi±s³owych |
-poprawne
wymawianie
wszystkich
g³osek i grup spó³g³oskowych |
Æwiczenia jêzyka
„Ciut” Literatury Logopedycznej ogólnej
1. Styczek Irena, Logopedia, PWN, Warszawa, 1979
2. Demelowa Genowefa, Elementy logopedii, WSiP,
Warszawa, 1987
3. Minczakiewicz El¿bieta Maria, Mowa – Rozwój
– Zaburzenia - Terapia, Wydawnictwo Naukowe WSP,
Kraków, 1997
4. Skorek Ewa Ma³gorzata, Oblicza wad wymowy,
Wydawnictwo Akademickie „¯ak”, Warszawa, 2001
5. Skorek Ewa Ma³gorzata, Z logopedi± na ty.
Podrêczny s³ownik logopedyczny, Oficyna Wydawnicza
„Impuls”, Kraków, 2002
6. Zaburzenia mowy. Mowa teoria- praktyka,
red. Grabias S., Wydawnictwo UMCS, Lublin, 2002
7. Logopedia. Pytania i odpowiedzi, red. Ga³kowski
T., Jastrzêbowska G., wydanie II zmienione
i poszerzone, Uniwersytet Opolski, Opole, 2003
Dodatkowo zawsze warto zajrzeæ do
wszelkich pozycji Bronis³awa Roc³awskiego
DLA LOGOPEDY, NAUCZYCIELA I RODZICA
1. Antos Danuta, Demel Genowefa, Styczek Irena,
Jak usuwaæ seplenienie i inne wady wymowy,
Pañstwowe Zak³ady Wydawnictw Szkolnych,
Warszawa, 1967
2. El¿bieta Sachajska, Uczymy poprawnej wymowy.
Metodyka postêpowania ortofonicznego z dzieæmi
w wieku przedszkolnym, WSiP, Warszawa, 1981
3. Demel Genowefa, Minimum logopedyczne
nauczyciela przedszkola, WsiP, Warszawa, 1983
4. Rodak Hanna, Terapia dziecka z wad± wymowy,
Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego,
Warszawa, 1994
5. Spa³ek Ewa, Piechowicz – Ku³akowska Celina,
Jak pomóc dziecku z wad± wymowy, Oficyna
Wydawnicza „Impuls”, Kraków, 1996
6. Skorek Ewa Ma³gorzata, Samog³oski.
Profilaktyka, diagnoza, korekcja nieprawid³owej
artykulacji, Oficyna Wydawnicza „Impuls”,
Kraków, 2000
7. Skorek Ewa Ma³gorzata, Æwiczenia w wymowie
samog³osek nosowych, Oficyna Wydawnicza „Impuls”,
Kraków, 2000
8. Skorek Ewa Ma³gorzata, Reranie. Profilaktyka,
diagnoza, korekcja, Oficyna Wydawnicza „Impuls”,
Kraków, 2003
Do ÆWICZEÑ indywidualnych
z dzieckiem
- warto zajrzeæ do serii zeszytów logopedycznych
Wydawnictwa „Impuls” |