Portal Nauczycieli Przedszkola wykorzystuje pliki cookies - dowiedz siê wiêcej ...

Zasobnik
* Ankiety, kwestionariusze
* Awans zawodowy
* Dekoracje
* Diagnoza
* Dla dyrektorów
* Do pracy z dzieæmi
* Inscenizacje
* Inne
* Karty pracy
* Obserwacje
* Oligofrenopedagogika
* Origami
* Plany pracy
* Praca indywidualna
* Prezentacje
* Programy
* Publikacje
* Scenariusze
* Scenariusze uroczysto¶ci
* Sprawozdania
* Wiosenne
* Letnie
* Jesienne
* Zimowe
* Wielkanocne
* Bo¿onarodzeniowe
* Pasowanie na przedszkolaka
* Pasowanie na starszaka
* Dzieñ mamy i taty
* Dzieñ babci i dziadka
* Po¿egnanie przedszkola
* Inne
* Rozporz±dzenie
* Etapy
* Powo³anie zespo³u
* Dla rodziców
* KIP-szablon
* IPET-szablon
* IPET 1
* IPET 2
* IPET 3
* IPET 4
* IPET 5
* IPET 6
* IPET 7
* IPET 8
* IPET 9
* Inwentarz osobowo¶ci
* Dysleksja
* Arkusz obserwacji zachowañ dziecka
* Karta badania
* Badanie lateralizacji
* Aktywno¶æ intelektualna
* Scenariusz 1
* Scenariusz - 5l
* Scenariusz 3
* Scenariusz - 4l
* Upominki
* "Wielka gra"
* Scenariusz 3-4l
* Dla babci i dziadka - ¿³obkowe
* Dla babci i dziadka - ¿³obkowe
* Dla babci i dziadka - ¿³obkowe
* Dla babci i dziadka - ¿³obkowe
* Zaproszenia 1
* Zaproszenia 2
* Zaproszenia 3
* Zaproszenia 4
* Kalendarz
* Opowiadanie - "Babcia..."
* Gdyby babcia mia³a w±sy
* Scenariusz 6
* Scenariusz 7
* Scenariusz - 4l
* Dzieñ Babci i Dziadka
* Dla babci i dziadka
* Prezenty dla babci i dziadka
* Prezenty dla babci i dziadka
* Dzieñ babci i dziadka
* Choinka 1
* Choinka 2
* Ogólnie
* Arkusz obserwacji zachowañ
* Scenariusz rozmowy
* Zabawy rozwijaj±ce emocjonalno¶æ
* Zabawy I
* Zabawy II
* Zabawy III
* Zabawy IV
* Scenariusze
* Balowe konkursy
* Festynowe konkursy
* Andrzejkowe wró¿by
* Propozycje ¶wi±teczne
* ¶wi±teczny nastrój
* ¶piewaj±ca choinka
* Choinka od ...
* Choinka
* ¶wi±teczna choinka
* Choinka
* Kartki ¶wi±teczne
* Jase³ka dla 3-4 latków
* Ba¶ñ o narodzinach
* Jase³ka dla 3-4 latków
* Przedstawienie Jase³kowe
* Tradycje i obrazki
* Jase³ka po ¶l±sku
* Dekoracje jesienne
* Dekoracje zimowe
* Dekoracje wielkanocne
* Kartki wielkanocne
* Dekoracje letnie
* Dekoracje inne
* Dekoracje z konkursu jesiennego
* Dekoracje ró¿ne
* ¶wiêto rodziny
* Upominki I
* Czar dla mamy
* Dobra to chatka...
* Zaproszenie I
* Zaproszenie II
* Zaproszenie III
* Zaproszenie IV
* Dzieñ Mamy i Taty
* Festyn dla rodziców
* Calineczka
* Dzieñ Mamy i Taty
* Moja rodzina
* Dzieñ Mamy i Taty
* Rodzina wspólnot± dialogu
* Mamo i Tato
* Dzieñ Mamy i Taty
* Moja rodzina
* Spotkanie z rodzicami
* Kwiaty dla Mamy
* Kwiaty na pude³ko
* Dzieñ Matki
* Dzieñ rodziny
* Dzieñ Mamy i Taty
* Dzieñ mamy i taty
* Teatrzyk dla Mamy i Taty
* Upominki II
* Upominki III
* Pomys³y na upominki
* Koszyczek 1
* Koszyczek 2
* Karty pracy
* Okienne dekoracje
* Do dekoracji
* Gazetka wielkanocna 1
* Gazetka wielkanocna 2
* Dekoracje okienne 1
* Dekoracje okienne 2
* Dekoracje okienne 3
* Dekoracje okienne 4
* Przedstawienie wielkanocne
* Koszyczki ró¿ne
* Koszyk i szablon
* Wieziemy tu kogucika
* Dekoracje
* Wiadomo¶ci ogólne
* Karty pracy
* Moje pomoce
* Plany pracy
* Karty pracy 3 - 4 l
* Moje wiersze
* Moje ksi±¿ki
* Scenariusze z nnj
* Moja publikacja
* Adaptacyjne
* Ro¿ne
* Paluszkowe
* Relaksuj±ce
* Stymuluj±ce twórcz± aktywno¶æ matematyczn±
* Stymuluj±ce twórcz± aktywno¶æ matematyczn± II
* Tradycyjne
* Matematyczne
* Tradycyjne II
* Rozwijaj±ce inteligencjê emocjonaln±
* Nades³ane I
* Nades³ane II
* Nades³ane III
* Nades³ane IV
* K±cik plastyczny
* Techniki plastyczne
* Prace plastyczne
* Origami
* Kiermasze ¶wi±teczne
* Dekoracje ¶wi±teczne
* Upominki I
* Upominki II
* Upominki III
* Prace jesienne
* Prace ¶wi±teczno-zimowe
* Kó³ko plastyczne
* Scenariusze
* K±cik muzyczny
* Formy dzia³alno¶ci muzycznej
* Metoda Orffa
* Metoda Batii Strauss
* Niekonwencjonalne instrumenty muzyczne
* Aktywne s³uchanie muzyki wg Marii T.
* Scenariusze
* K±cik matematyczny
* Zabawy stymuluj±ce twórcz± aktywno¶æ matematyczn± I
* Zabawy stymuluj±ce twórcz± aktywno¶æ matematyczn± II
* Zabawy matematyczne
* Scenariusze matematyczne
* Hiszpañski bez tajemnic
* Jêzyk angielski
* Ogólnie
* Zdjêcia z k±cika
* Karty pracy
* Propozycje zabaw
* Korespondencja
* Scenariusze
* K±cik teatralny
* Kabaret na jednej nodze
* Kopciuszek
* Królewna ¶nie¿ka
* Zwierzêta poci±gowe
* Ja¶ i Ma³gosia
* Duch Bolibrzuch
* Duch Lekkoduch
* Ada¶ i Ewa
* Rezerwat ¶ledzi
* K±cik przyrody
* Ekologia
* Scenariusze ekologiczne
* Zabawy badawcze
* Scenariusze przyrodnicze
* Inne pomys³y
* Ogólnie
* Zdjêcia z k±cika
* Propozycje zabaw
* Scenariusze zajêæ
* Metody æwiczeñ
* Metoda Kniesow
* Metoda R. Labana
* Metoda W. Sherborne
* Scenariusze
* Zadania dla 3 latków
* Zadania dla 4 latków
* Zadania dla 5 latków
* Zadania dla 6 latków
* Ogólnie
* Muzykoterapia
* Planowanie roczne
* Informacje ogólne
* Æwiczenia
* Zabawy zimowe
* K±cik logopedyczny
* Æwiczenia ortofoniczne
* Piosenki ortofoniczne
* Gimnastyka buzi i jêzyka
* Wspomaganie rozwoju mowy dziecka
* Surdologopedia-konspekt
* Logopedyczne co nieco
* Test badaj±cy wymowê
* Oligofrenopedagogika I cz.
* Oligofrenopedagogika II cz.
* Oligofrenopedagogika III cz.
* Oligofrenologopedia
* Surdopedagogika
* Pojêcia ogólne
* Upo¶ledzenie umys³owe
* Metoda Felicji Affolter
* Metoda Finger Painting
* Logorytmika
* Autyzm
* Zespó³ Aspergera
* Gabinet - zdjêcia
* Planowanie pracy
* Konspekt zajêcia 1
* Konspekt zajêcia 2
* Konspekt zajêcia 3
* Moje pomoce
* Zabawy relaksujuce
* Sprawni i zdrowi ...
* Stymulacja polisensoryczna * Migaj±ce przedszkolaki
* Kinezjologia edukacyjna
* Metody nauki czytania
* Zagadki
* Scenariusze
* Diagnoza
* WDN
* Rebusy
* Wyliczanki
* Æwiczenia graficzne
* O wspó³pracy
* Kwestionariusz 1
* Ankieta 1
* Ankieta 2
* Kwestionariusz 2
* Prezentacja
* Podstawa programowa
* Plany pracy
* Program 1
* Program 2
* Program 3
* Europa w oczach...cz I
* Europa w oczach...cz II
* Europa w oczach...cz III
* Z myszk±...cz I
* Z myszk±...cz II
* S³ucham, mówiê...cz. I
* S³ucham, mówiê...cz. II
* S³ucham, mówiê...III
* Program wspó³pracy...cz. I
* Program wspó³pracy...cz. II
* Dobro i z³o cz I
* Dobro i z³o cz. II
* Dobro i z³o cz. III
* ¯yj w zgodzie...cz I
* ¯yj w zgodzie...cz II
* ¯yj w zgodzie...cz III
* ¯yj w zgodzie...cz IV
* ¯yj w zgodzie...cz V
* ¯yj w zgodzie...cz VI
* Wychowanie zdrowotne cz I
* Wychowanie zdrowotne cz II
* Wiosenne
* Jesienne
* Zimowe
* Letnie
* Ró¿ne
* Ró¿ne II
* Nades³ane przez @dipsi
* Nades³ane przez @ahawa
* Nades³ane przez @ASIOCZEK
* Nades³ane przez u¿ytkowników
* Wiadomo¶ci ogólne
* Sprawozdanie 1
* Sprawozdanie 2
* Sprawozdanie 3
* Diagnoza nauczyciela
* Program naprawczy
* Sprawozdanie
* Turniej wiedzy
* Prezentacja PPS
* Komentarz
* W skrócie
* Pasowanie na przedszkolaka
* Andrzejki
* Urodziny Kubusia
* Pasowanie na starszaka
* Dzieñ niepodleg³o¶ci
* Pasowanie na przedszkolaka
* Po¿egnanie 5 latków
* Pasowanie
* Po¿egnanie przedszkola
* Po¿egnanie zerówki
* Zakoñczenie roku szkolnego
* Po¿egnanie przedszkola
* Dzieñ nauczyciela
* Po¿egnanie 6 latków
* Dzieñ teatru w przedszkolu
* Dzieñ kobiet
* Zakoñczenie przedszkola
* Ogólnie
* Bajka psychoedukacyjna
* Bajka relaksacyjna
* Bajka terapeutyczna
* Bajka psychoterapeutyczna
* Poznajemy Grecjê
* Zabawy cz I
* Zabawy cz II
* Plan na II - Maluszki
* Plan na II - Starszaki
* Plan na III - Maluszki
* Plan na III - Starszaki
* Plan na IV - Maluszki
* Plan na IV - Starszaki
* Plan na V - Maluszki
* Plan na V - Starszaki
* Prace dzieci
* Plan na VI - Maluszki
* Plan na VI - Starszaki
* Plan na IX - Maluszki
* Plan na IX - Starszaki
* Plan na X - Maluszki
* Plan na X - Starszaki
* Plan na XI - Maluszki
* Plan na XI - Starszaki
* Plan na XII - Starszaki
* Plan na XII - Maluszki
* Plan na I - Starszaki
* Plan na I - Maluszki
* Plan na I
* Plan na II
* Plan na III
* Plan na IV
* Plan na V
* Plan na VI
* Plan na VII
* Plan na XI
* Plan na XII
* Po¿ar w Plastelinkowie
* O królu Tomku i smoku Janku
* Wakacyjna przygoda Plastelinka

Podstawa programowa wychowania przedszkolnego
Rozporz±dzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. (Dz. U. z 2017 r. poz. 356)

PODSTAWA PROGRAMOWA WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO DLA PRZEDSZKOLI, ODDZIA£ÓW PRZEDSZKOLNYCH W SZKO£ACH PODSTAWOWYCH ORAZ INNYCH FORM WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO

Podstawa programowa wychowania przedszkolnego wskazuje cel wychowania przedszkolnego, zadania profilaktyczno-wychowawcze przedszkola, oddzia³u przedszkolnego zorganizowanego w szkole podstawowej i innej formie wychowania przedszkolnego, zwanych dalej „przedszkolami”, oraz efekty realizacji zadañ w postaci celów osi±ganych przez dzieci na zakoñczenie wychowania przedszkolnego.

Celem wychowania przedszkolnego jest wsparcie ca³o¶ciowego rozwoju dziecka. Wsparcie to realizowane jest przez proces opieki, wychowania i nauczania – uczenia siê, co umo¿liwia dziecku odkrywanie w³asnych mo¿liwo¶ci, sensu dzia³ania oraz gromadzenie do¶wiadczeñ na drodze prowadz±cej do prawdy, dobra i piêkna. W efekcie takiego wsparcia dziecko osi±ga dojrza³o¶æ do podjêcia nauki na pierwszym etapie edukacji.

Zadania przedszkola

1. Wspieranie wielokierunkowej aktywno¶ci dziecka poprzez organizacjê warunków sprzyjaj±cych nabywaniu do¶wiadczeñ w fizycznym, emocjonalnym, spo³ecznym i poznawczym obszarze jego rozwoju.

2. Tworzenie warunków umo¿liwiaj±cych dzieciom swobodny rozwój, zabawê i odpoczynek w poczuciu bezpieczeñstwa.

3. Wspieranie aktywno¶ci dziecka podnosz±cej poziom integracji sensorycznej i umiejêtno¶ci korzystania z rozwijaj±cych siê procesów poznawczych.

4.Zapewnienie prawid³owej organizacji warunków sprzyjaj±cych nabywaniu przez dzieci do¶wiadczeñ, które umo¿liwi± im ci±g³o¶æ procesów adaptacji oraz pomoc dzieciom rozwijaj±cym siê w sposób nieharmonijny, wolniejszy lub przyspieszony.

5. Wspieranie samodzielnej dzieciêcej eksploracji ¶wiata, dobór tre¶ci adekwatnych do poziomu rozwoju dziecka, jego mo¿liwo¶ci percepcyjnych, wyobra¿eñ i rozumowania, z poszanowaniem indywidualnych potrzeb i zainteresowañ.

6. Wzmacnianie poczucia warto¶ci, indywidualno¶æ, oryginalno¶æ dziecka oraz potrzeby tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa w grupie.

7. Tworzenie sytuacji sprzyjaj±cych rozwojowi nawyków i zachowañ prowadz±cych do samodzielno¶ci, dbania o zdrowie, sprawno¶æ ruchow± i bezpieczeñstwo, w tym bezpieczeñstwo w ruchu drogowym.

8. Przygotowywanie do rozumienia emocji, uczuæ w³asnych i innych ludzi oraz dbanie o zdrowie psychiczne, realizowane m.in. z wykorzystaniem naturalnych sytuacji, pojawiaj±cych siê w przedszkolu oraz sytuacji zadaniowych, uwzglêdniaj±cych tre¶ci adekwatne do intelektualnych mo¿liwo¶ci i oczekiwañ rozwojowych dzieci.

9. Tworzenie sytuacji edukacyjnych buduj±cych wra¿liwo¶æ dziecka, w tym wra¿liwo¶æ estetyczn±, w odniesieniu do wielu sfer aktywno¶ci cz³owieka: mowy, zachowania, ruchu, ¶rodowiska, ubioru, muzyki, tañca, ¶piewu, teatru, plastyki.

10. Tworzenie warunków pozwalaj±cych na bezpieczn±, samodzieln± eksploracjê otaczaj±cej dziecko przyrody, stymuluj±cych rozwój wra¿liwo¶ci i umo¿liwiaj±cych poznanie warto¶ci oraz norm odnosz±cych siê do ¶rodowiska przyrodniczego, adekwatnych do etapu rozwoju dziecka.

11. Tworzenie warunków umo¿liwiaj±cych bezpieczn±, samodzieln± eksploracjê elementów techniki w otoczeniu, konstruowania, majsterkowania, planowania i podejmowania intencjonalnego dzia³ania, prezentowania wytworów swojej pracy.

12. Wspó³dzia³anie z rodzicami, ró¿nymi ¶rodowiskami, organizacjami i instytucjami, uznanymi przez rodziców za ¼ród³o istotnych warto¶ci, na rzecz tworzenia warunków umo¿liwiaj±cych rozwój to¿samo¶ci dziecka.

13. Kreowanie, wspólne z wymienionymi podmiotami, sytuacji prowadz±cych do poznania przez dziecko warto¶ci i norm spo³ecznych, których ¼ród³em jest rodzina, grupa w przedszkolu, inne doros³e osoby, w tym osoby starsze, oraz rozwijania zachowañ wynikaj±cych z warto¶ci mo¿liwych do zrozumienia na tym etapie rozwoju.

14. Systematyczne uzupe³nianie, za zgod± rodziców, realizowanych tre¶ci wychowawczych o nowe zagadnienia, wynikaj±ce z pojawienia siê w otoczeniu dziecka zmian i zjawisk istotnych dla jego bezpieczeñstwa i harmonijnego rozwoju.

15. Systematyczne wspieranie rozwoju mechanizmów uczenia siê dziecka, prowadz±ce do osi±gniêcia przez nie poziomu umo¿liwiaj±cego podjêcie nauki w szkole.

16. Organizowanie zajêæ – zgodnie z potrzebami – umo¿liwiaj±cych dziecku poznawanie kultury i jêzyka mniejszo¶ci narodowej lub etnicznej lub jêzyka regionalnego – kaszubskiego.

17. Tworzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjaj±cych budowaniu zainteresowania dziecka jêzykiem obcym nowo¿ytnym, chêci poznawania innych kultur.

Przygotowanie dzieci do pos³ugiwania siê jêzykiem obcym nowo¿ytnym nie dotyczy:
1)dzieci posiadaj±cych orzeczenie o potrzebie kszta³cenia specjalnego wydane ze wzglêdu na niepe³nosprawno¶æ intelektualn± w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dzieci posiadaj±cych orzeczenie o potrzebie kszta³cenia specjalnego wydane ze wzglêdu na niepe³nosprawno¶ci sprzê¿one, je¿eli jedn± z niepe³nosprawno¶ci jest niepe³nosprawno¶æ intelektualna w stopniu umiarkowanym lub znacznym;
2) dzieci posiadaj±cych orzeczenie o potrzebie kszta³cenia specjalnego wydane ze wzglêdu na inne ni¿ wymienione w pkt 1 rodzaje niepe³nosprawno¶ci, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 127 ust. 19 pkt 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo o¶wiatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59), oraz je¿eli z indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego wynika brak mo¿liwo¶ci realizacji przygotowania do pos³ugiwania siê jêzykiem obcym nowo¿ytnym ze wzglêdu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz mo¿liwo¶ci psychofizyczne dziecka.

Osi±gniêcia dziecka na koniec wychowania przedszkolnego
I. Fizyczny obszar rozwoju dziecka. Dziecko przygotowane do podjêcia nauki w szkole:
1) zg³asza potrzeby fizjologiczne, samodzielnie wykonuje podstawowe czynno¶ci higieniczne;
2) wykonuje czynno¶ci samoobs³ugowe: ubieranie siê i rozbieranie, w tym czynno¶ci precyzyjne, np. zapinanie guzików, wi±zanie sznurowade³;
3) spo¿ywa posi³ki z u¿yciem sztuæców, nakrywa do sto³u i sprz±ta po posi³ku;
4) komunikuje potrzebê ruchu, odpoczynku itp.;
5) uczestniczy w zabawach ruchowych, w tym rytmicznych, muzycznych, na¶ladowczych, z przyborami lub bez nich; wykonuje ró¿ne formy ruchu: bie¿ne, skoczne, z czworakowaniem, rzutne;
6) inicjuje zabawy konstrukcyjne, majsterkuje, buduje, wykorzystuj±c zabawki, materia³y u¿ytkowe, w tym materia³ naturalny;
7) wykonuje czynno¶ci, takie jak: sprz±tanie, pakowanie, trzymanie przedmiotów jedn± rêk± i obur±cz, ma³ych przedmiotów z wykorzystaniem odpowiednio ukszta³towanych chwytów d³oni, u¿ywa chwytu pisarskiego podczas rysowania, kre¶lenia i pierwszych prób pisania;
8) wykonuje podstawowe æwiczenia kszta³tuj±ce nawyk utrzymania prawid³owej postawy cia³a;
9) wykazuje sprawno¶æ cia³a i koordynacjê w stopniu pozwalaj±cym na rozpoczêcie systematycznej nauki czynno¶ci z³o¿onych, takich jak czytanie i pisanie.

II. Emocjonalny obszar rozwoju dziecka. Dziecko przygotowane do podjêcia nauki w szkole:
1) rozpoznaje i nazywa podstawowe emocje, próbuje radziæ sobie z ich prze¿ywaniem;
2) szanuje emocje swoje i innych osób;
3) prze¿ywa emocje w sposób umo¿liwiaj±cy mu adaptacjê w nowym otoczeniu, np. w nowej grupie dzieci, nowej grupie starszych dzieci, a tak¿e w nowej grupie dzieci i osób doros³ych;
4) przedstawia swoje emocje i uczucia, u¿ywaj±c charakterystycznych dla dziecka form wyrazu;
5) rozstaje siê z rodzicami bez lêku, ma ¶wiadomo¶æ, ¿e rozstanie takie bywa d³u¿sze lub krótsze;
6) rozró¿nia emocje i uczucia przyjemne i nieprzyjemne, ma ¶wiadomo¶æ, ¿e odczuwaj± i prze¿ywaj± je wszyscy ludzie;
7) szuka wsparcia w sytuacjach trudnych dla niego emocjonalnie; wdra¿a swoje w³asne strategie, wspierane przez osoby doros³e lub rówie¶ników;
8) zauwa¿a, ¿e nie wszystkie prze¿ywane emocje i uczucia mog± byæ podstaw± do podejmowania natychmiastowego dzia³ania, panuje nad nieprzyjemn± emocj±, np. podczas czekania na w³asn± kolej w zabawie lub innej sytuacji;
9) wczuwa siê w emocje i uczucia osób z najbli¿szego otoczenia;
10) dostrzega, ¿e zwierzêta posiadaj± zdolno¶æ odczuwania, przejawia w stosunku do nich ¿yczliwo¶æ i troskê;
11) dostrzega emocjonaln± warto¶æ otoczenia przyrodniczego jako ¼ród³a satysfakcji estetycznej.

III. Spo³eczny obszar rozwoju dziecka. Dziecko przygotowane do podjêcia nauki w szkole:
1) przejawia poczucie w³asnej warto¶ci jako osoby, wyra¿a szacunek wobec innych osób i przestrzegaj±c tych warto¶ci, nawi±zuje relacje rówie¶nicze;
2) odczuwa i wyja¶nia swoj± przynale¿no¶æ do rodziny, narodu, grupy przedszkolnej, grupy ch³opców, grupy dziewczynek oraz innych grup, np. grupy teatralnej, grupy sportowej;
3) pos³uguje siê swoim imieniem, nazwiskiem, adresem;
4) u¿ywa zwrotów grzeczno¶ciowych podczas powitania, po¿egnania, sytuacji wymagaj±cej przeproszenia i przyjêcia konsekwencji swojego zachowania;
5) ocenia swoje zachowanie w kontek¶cie podjêtych czynno¶ci i zadañ oraz przyjêtych norm grupowych; przyjmuje, respektuje i tworzy zasady zabawy w grupie, wspó³dzia³a z dzieæmi w zabawie, pracach u¿ytecznych, podczas odpoczynku;
6) nazywa i rozpoznaje warto¶ci zwi±zane z umiejêtno¶ciami i zachowaniami spo³ecznymi, np. szacunek do dzieci i doros³ych, szacunek do ojczyzny, ¿yczliwo¶æ okazywana dzieciom i doros³ym – obowi±zkowo¶æ, przyja¼ñ, rado¶æ;
7) respektuje prawa i obowi±zki swoje oraz innych osób, zwracaj±c uwagê na ich indywidualne potrzeby;
8) obdarza uwag± inne dzieci i osoby doros³e;
9) komunikuje siê z dzieæmi i osobami doros³ymi, wykorzystuj±c komunikaty werbalne i pozawerbalne; wyra¿a swoje oczekiwania spo³eczne wobec innego dziecka, grupy.

IV. Poznawczy obszar rozwoju dziecka. Dziecko przygotowane do podjêcia nauki w szkole:
1) wyra¿a swoje rozumienie ¶wiata, zjawisk i rzeczy znajduj±cych siê w bliskim otoczeniu za pomoc± komunikatów pozawerbalnych: tañca, intencjonalnego ruchu, gestów, impresji plastycznych, technicznych, teatralnych, mimicznych, konstrukcji i modeli z tworzyw i materia³u naturalnego;
2) wyra¿a swoje rozumienie ¶wiata, zjawisk i rzeczy znajduj±cych siê w bliskim otoczeniu za pomoc± jêzyka mówionego, pos³uguje siê jêzykiem polskim w mowie zrozumia³ej dla dzieci i osób doros³ych, mówi p³ynnie, wyra¼nie, rytmicznie, poprawnie wypowiada ciche i g³o¶ne d¼wiêki mowy, rozró¿nia g³oski na pocz±tku i koñcu w wybranych prostych fonetycznie s³owach;
3) odró¿nia elementy ¶wiata fikcji od realnej rzeczywisto¶ci; byty rzeczywiste od medialnych, byty realistyczne od fikcyjnych;
4) rozpoznaje litery, którymi jest zainteresowane na skutek zabawy i spontanicznych odkryæ, odczytuje krótkie wyrazy utworzone z poznanych liter w formie napisów drukowanych dotycz±ce tre¶ci znajduj±cych zastosowanie w codziennej aktywno¶ci;
5) odpowiada na pytania, opowiada o zdarzeniach z przedszkola, obja¶nia kolejno¶æ zdarzeñ w prostych historyjkach obrazkowych, uk³ada historyjki obrazkowe, recytuje wierszyki, uk³ada i rozwi±zuje zagadki;
6) wykonuje w³asne eksperymenty jêzykowe, nadaje znaczenie czynno¶ciom, nazywa je, tworzy ¿arty jêzykowe i sytuacyjne, uwa¿nie s³ucha i nadaje znaczenie swym do¶wiadczeniom;
7) eksperymentuje rytmem, g³osem, d¼wiêkami i ruchem, rozwijaj±c swoj± wyobra¼niê muzyczn±; s³ucha, odtwarza i tworzy muzykê, ¶piewa piosenki, porusza siê przy muzyce i do muzyki, dostrzega zmiany charakteru muzyki, np. dynamiki, tempa i wysoko¶ci d¼wiêku oraz wyra¿a j± ruchem, reaguje na sygna³y, muzykuje z u¿yciem instrumentów oraz innych ¼róde³ d¼wiêku; ¶piewa piosenki z dzieciêcego repertuaru oraz ³atwe piosenki ludowe; chêtnie uczestniczy w zbiorowym muzykowaniu; wyra¿a emocje i zjawiska pozamuzyczne ró¿nymi ¶rodkami aktywno¶ci muzycznej; aktywnie s³ucha muzyki; wykonuje lub rozpoznaje melodie, piosenki i pie¶ni, np. wa¿ne dla wszystkich dzieci w przedszkolu, np. hymn przedszkola, charakterystyczne dla uroczysto¶ci narodowych (hymn narodowy), potrzebne do organizacji uroczysto¶ci np. Dnia Babci i Dziadka, ¶wiêta przedszkolaka (piosenki okazjonalne) i inne; w skupieniu s³ucha muzyki;
8) wykonuje w³asne eksperymenty graficzne farb±, kredk±, o³ówkiem, mazakiem itp., tworzy proste i z³o¿one znaki, nadaj±c im znaczenie, odkrywa w nich fragmenty wybranych liter, cyfr, kre¶li wybrane litery i cyfry na g³adkiej kartce papieru, wyja¶nia sposób powstania wykre¶lonych, narysowanych lub zapisanych kszta³tów, przetwarza obraz ruchowy na graficzny i odwrotnie, samodzielnie planuje ruch przed zapisaniem, np. znaku graficznego, litery i innych w przestrzeni sieci kwadratowej lub liniatury, okre¶la kierunki i miejsca na kartce papieru;
9) czyta obrazy, wyodrêbnia i nazywa ich elementy, nazywa symbole i znaki znajduj±ce siê w otoczeniu, wyja¶nia ich znaczenie;
10) wymienia nazwê swojego kraju i jego stolicy, rozpoznaje symbole narodowe (god³o, flaga, hymn), nazywa wybrane symbole zwi±zane z regionami Polski ukryte w podaniach, przys³owiach, legendach, bajkach, np. o smoku wawelskim, orientuje siê, ¿e Polska jest jednym z krajów Unii Europejskiej;
11) wyra¿a ekspresjê twórcz± podczas czynno¶ci konstrukcyjnych i zabawy, zagospodarowuje przestrzeñ, nadaj±c znaczenie umieszczonym w niej przedmiotom, okre¶la ich po³o¿enie, liczbê, kszta³t, wielko¶æ, ciê¿ar, porównuje przedmioty w swoim otoczeniu z uwagi na wybran± cechê;
12) klasyfikuje przedmioty wed³ug: wielko¶ci, kszta³tu, koloru, przeznaczenia, uk³ada przedmioty w grupy, szeregi, rytmy, odtwarza uk³ady przedmiotów i tworzy w³asne, nadaj±c im znaczenie, rozró¿nia podstawowe figury geometryczne (ko³o, kwadrat, trójk±t, prostok±t);
13) eksperymentuje, szacuje, przewiduje, dokonuje pomiaru d³ugo¶ci przedmiotów, wykorzystuj±c np. d³oñ, stopê, but; 14) okre¶la kierunki i ustala po³o¿enie przedmiotów w stosunku do w³asnej osoby, a tak¿e w stosunku do innych przedmiotów, rozró¿nia stronê lew± i praw±;
15) przelicza elementy zbiorów w czasie zabawy, prac porz±dkowych, æwiczeñ i wykonywania innych czynno¶ci, pos³uguje siê liczebnikami g³ównymi i porz±dkowymi, rozpoznaje cyfry oznaczaj±ce liczby od 0 do 10, eksperymentuje z tworzeniem kolejnych liczb, wykonuje dodawanie i odejmowanie w sytuacji u¿ytkowej, liczy obiekty, odró¿nia liczenie b³êdne od poprawnego;
16) pos³uguje siê w zabawie i w trakcie wykonywania innych czynno¶ci pojêciami dotycz±cymi nastêpstwa czasu np. wczoraj, dzisiaj, jutro, rano, wieczorem, w tym nazwami pór roku, nazwami dni tygodnia i miesiêcy;
17) rozpoznaje modele monet i banknotów o niskich nomina³ach, porz±dkuje je, rozumie, do czego s³u¿± pieni±dze w gospodarstwie domowym;
18) pos³uguje siê pojêciami dotycz±cymi zjawisk przyrodniczych, np. têcza, deszcz, burza, opadanie li¶ci z drzew, sezonowa wêdrówka ptaków, kwitnienie drzew, zamarzanie wody, dotycz±cymi ¿ycia zwierz±t, ro¶lin, ludzi w ¶rodowisku przyrodniczym, korzystania z dóbr przyrody, np. grzybów, owoców, zió³;
19) podejmuje samodzieln± aktywno¶æ poznawcz± np. ogl±danie ksi±¿ek, zagospodarowywanie przestrzeni w³asnymi pomys³ami konstrukcyjnymi, korzystanie z nowoczesnej technologii itd.;
20) wskazuje zawody wykonywane przez rodziców i osoby z najbli¿szego otoczenia, wyja¶nia, czym zajmuje siê osoba wykonuj±ca dany zawód;
21) rozumie bardzo proste polecenia w jêzyku obcym nowo¿ytnym i reaguje na nie; uczestniczy w zabawach, np. muzycznych, ruchowych, plastycznych, konstrukcyjnych, teatralnych; u¿ywa wyrazów i zwrotów maj±cych znaczenie dla danej zabawy lub innych podejmowanych czynno¶ci; powtarza rymowanki i proste wierszyki, ¶piewa piosenki w grupie; rozumie ogólny sens krótkich historyjek opowiadanych lub czytanych, gdy s± wspierane np. obrazkami, rekwizytami, ruchem, mimik±, gestami;
22) reaguje na proste polecenie w jêzyku mniejszo¶ci narodowej lub etnicznej, u¿ywa wyrazów i zwrotów maj±cych znaczenie w zabawie i innych podejmowanych czynno¶ciach: powtarza rymowanki i proste wierszyki, ¶piewa piosenki; rozumie ogólny sens krótkich historyjek opowiadanych lub czytanych wspieranych np. obrazkiem, rekwizytem, gestem; zna god³o (symbol) swojej wspólnoty narodowej lub etnicznej;
23) reaguje na proste polecenie w jêzyku regionalnym – kaszubskim, u¿ywa wyrazów i zwrotów maj±cych znaczenie w zabawie i innych podejmowanych czynno¶ciach: powtarza rymowanki i proste wierszyki, ¶piewa piosenki; rozumie ogólny sens krótkich historyjek opowiadanych lub czytanych wspieranych np. obrazkiem, rekwizytem, gestem, zna god³o (symbol) swojej wspólnoty regionalnej – kaszubskiej.

Warunki i sposób realizacji
1. Zgodnie z zapisami dotycz±cymi zadañ przedszkola nauczyciele organizuj± zajêcia wspieraj±ce rozwój dziecka. Wykorzystuj± do tego ka¿d± sytuacjê i moment pobytu dziecka w przedszkolu, czyli tzw. zajêcia kierowane i niekierowane. Wszystkie do¶wiadczenia dzieci p³yn±ce z organizacji pracy przedszkola s± efektem realizacji programu wychowania przedszkolnego. Wa¿ne s± zatem zajêcia kierowane, jak i czas spo¿ywania posi³ków, czas przeznaczony na odpoczynek i charakter tego odpoczynku, uroczysto¶ci przedszkolne, wycieczki, ale i ubieranie, rozbieranie. Bardzo wa¿na jest samodzielna zabawa.
2. Przedstawione w podstawie programowej naturalne obszary rozwoju dziecka wskazuj± na konieczno¶æ uszanowania typowych dla tego okresu potrzeb rozwojowych, których spe³nieniem powinna staæ siê dobrze zorganizowana zabawa, zarówno w budynku przedszkola, jak i na ¶wie¿ym powietrzu. Naturalna zabawa dziecka wi±¿e siê z doskonaleniem motoryki i zaspokojeniem potrzeby ruchu, dlatego organizacja zajêæ na ¶wie¿ym powietrzu powinna byæ elementem codziennej pracy z dzieckiem w ka¿dej grupie wiekowej.
3. Nauczyciele, organizuj±c zajêcia kierowane, bior± pod uwagê mo¿liwo¶ci dzieci, ich oczekiwania poznawcze i potrzeby wyra¿ania swoich stanów emocjonalnych, komunikacji oraz chêci zabawy. Wykorzystuj± ka¿d± naturalnie pojawiaj±c± siê sytuacjê edukacyjn± prowadz±c± do osi±gniêcia dojrza³o¶ci szkolnej. Sytuacje edukacyjne wywo³ane np. oczekiwaniem poznania liter skutkuj± zabawami w ich rozpoznawaniu. Je¿eli dzieci w sposób naturalny s± zainteresowane zabawami prowadz±cymi do æwiczeñ czynno¶ci z³o¿onych, takich jak liczenie, czytanie, a nawet pisanie, nauczyciel przygotowuje dzieci do wykonywania tych¿e czynno¶ci zgodnie z fizjologi± i natur± pojawiania siê tych¿e procesów.
4. Przedszkole jest miejscem, w którym poprzez zabawê dziecko poznaje alfabet liter drukowanych. Zabawa rozwija w dziecku oczekiwania poznawcze w tym zakresie i jest najlepszym rozwi±zaniem metodycznym, które sprzyja jego rozwojowi. Zabawy przygotowuj±ce do nauki pisania liter prowadziæ powinny jedynie do optymalizacji napiêcia miê¶niowego, æwiczeñ planowania ruchu przy kre¶leniu znaków o charakterze literopodobnym, æwiczeñ czytania liniatury, wodzenia po ¶ladzie i zapisu wybranego znaku graficznego. W trakcie wychowania przedszkolnego dziecko nie uczy siê czynno¶ci z³o¿onych z udzia³em ca³ej grupy, lecz przygotowuje siê do nauki czytania i pisania oraz uczestniczy w procesie alfabetyzacji.
5. Nauczyciele diagnozuj±, obserwuj± dzieci i twórczo organizuj± przestrzeñ ich rozwoju, w³±czaj±c do zabaw i do¶wiadczeñ przedszkolnych potencja³ tkwi±cy w dzieciach oraz ich zaciekawienie elementami otoczenia.
6. Wspó³czesny przedszkolak funkcjonuje w dynamicznym, szybko zmieniaj±cym siê otoczeniu, st±d przedszkole powinno staæ siê miejscem, w którym dziecko otrzyma pomoc w jego rozumieniu.
7. Organizacja zabawy, nauki i wypoczynku w przedszkolu oparta jest na rytmie dnia, czyli powtarzaj±cych siê systematycznie fazach, które pozwalaj± dziecku na stopniowe zrozumienie pojêcia czasu i organizacji oraz daj± poczucie bezpieczeñstwa i spokoju, zapewniaj±c mu zdrowy rozwój.
8. Pobyt w przedszkolu jest czasem wype³nionym zabaw±, która pod okiem specjalistów tworzy pole do¶wiadczeñ rozwojowych buduj±cych dojrza³o¶æ szkoln±. Nauczyciele zwracaj± uwagê na konieczno¶æ tworzenia stosownych nawyków ruchowych u dzieci, które bêd± niezbêdne, aby rozpocz±æ naukê w szkole, a tak¿e na rolê poznawania wielozmys³owego. Szczególne znaczenie dla budowy dojrza³o¶ci szkolnej maj± zajêcia rytmiki, które powinny byæ prowadzone w ka¿dej grupie wiekowej oraz gimnastyki, ze szczególnym uwzglêdnieniem æwiczeñ zapobiegaj±cych wadom postawy.
9. Nauczyciele systematycznie informuj± rodziców o postêpach w rozwoju ich dziecka, zachêcaj± do wspó³pracy w realizacji programu wychowania przedszkolnego oraz opracowuj± diagnozê dojrza³o¶ci szkolnej dla tych dzieci, które w danym roku maj± rozpocz±æ naukê w szkole.
10. Przygotowanie dzieci do pos³ugiwania siê jêzykiem obcym nowo¿ytnym powinno byæ w³±czone w ró¿ne dzia³ania realizowane w ramach programu wychowania przedszkolnego i powinno odbywaæ siê przede wszystkim w formie zabawy. Nale¿y stworzyæ warunki umo¿liwiaj±ce dzieciom os³uchanie siê z jêzykiem obcym w ró¿nych sytuacjach ¿ycia codziennego. Mo¿e to zostaæ zrealizowane m.in. poprzez kierowanie do dzieci bardzo prostych poleceñ w jêzyku obcym w toku ró¿nych zajêæ i zabaw, wspóln± lekturê ksi±¿eczek dla dzieci w jêzyku obcym, w³±czanie do zajêæ rymowanek, prostych wierszyków, piosenek oraz materia³ów audiowizualnych w jêzyku obcym. Nauczyciel prowadz±cy zajêcia z dzieæmi powinien wykorzystaæ naturalne sytuacje wynikaj±ce ze swobodnej zabawy dzieci, aby powtórzyæ lub zastosowaæ w dalszej zabawie poznane przez dzieci s³owa lub zwroty.
Dokonuj±c wyboru jêzyka obcego nowo¿ytnego, do pos³ugiwania siê którym bêd± przygotowywane dzieci uczêszczaj±ce do przedszkola lub innej formy wychowania przedszkolnego, nale¿y braæ pod uwagê, jaki jêzyk obcy nowo¿ytny jest nauczany w szko³ach podstawowych na terenie danej gminy.
11. Aran¿acja przestrzeni wp³ywa na aktywno¶æ wychowanków, dlatego proponuje siê takie jej zagospodarowanie, które pozwoli dzieciom na podejmowanie ró¿norodnych form dzia³ania. Wskazane jest zorganizowanie sta³ych i czasowych k±cików zainteresowañ. Jako sta³e proponuje siê k±ciki: czytelniczy, konstrukcyjny, artystyczny, przyrodniczy. Jako czasowe proponuje siê k±ciki zwi±zane z realizowan± tematyk±, ¶wiêtami okoliczno¶ciowymi, specyfik± pracy przedszkola.
12. Elementem przestrzeni s± tak¿e zabawki i pomoce dydaktyczne wykorzystywane w motywowaniu dzieci do podejmowania samodzielnego dzia³ania, odkrywania zjawisk oraz zachodz±cych procesów, utrwalania zdobytej wiedzy i umiejêtno¶ci, inspirowania do prowadzenia w³asnych eksperymentów. Istotne jest, aby ka¿de dziecko mia³o mo¿liwo¶æ korzystania z nich bez nieuzasadnionych ograniczeñ czasowych.
13. Elementem przestrzeni w przedszkolu s± odpowiednio wyposa¿one miejsca przeznaczone na odpoczynek dzieci (le¿ak, materac, mata, poduszka), jak równie¿ elementy wyposa¿enia odpowiednie dla dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
14. Estetyczna aran¿acja wnêtrz umo¿liwia celebrowanie posi³ków (kulturalne, spokojne ich spo¿ywanie po³±czone z nauk± pos³ugiwania siê sztuæcami), a tak¿e mo¿liwo¶æ wybierania potraw przez dzieci (walory od¿ywcze i zdrowotne produktów), a nawet ich komponowania.
15.Aran¿acja wnêtrz umo¿liwia dzieciom podejmowanie prac porz±dkowych np. po i przed posi³kami, po zakoñczonej zabawie, przed wyj¶ciem na spacer.


Komentarze
Brak dodanych komentarzy. Mo¿e czas dodaæ swój?

Dodaj komentarz
Zaloguj siê, aby móc dodaæ komentarz.

Logowanie
Nazwa u¿ytkownika

Has³o



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj siê

Nie mo¿esz siê zalogowaæ?
Popro¶ o nowe has³o

Prawo

Ksiêgarenka
Ksi±¿ki pedagogiczne
Czasopisma pedagogiczne

Relaks
* Strona 1

Aktualnie online
» Go¶ci online: 4

» U¿ytkowników online: 0

» £±cznie u¿ytkowników: 59,730
» Najnowszy u¿ytkownik: BarbaraKotek

  81,196,438 Unikalnych wizyt