Portal Nauczycieli Przedszkola wykorzystuje pliki cookies - dowiedz siê wiêcej ...

Zasobnik
* Ankiety, kwestionariusze
* Awans zawodowy
* Dekoracje
* Diagnoza
* Dla dyrektorów
* Do pracy z dzieæmi
* Inscenizacje
* Inne
* Karty pracy
* Obserwacje
* Oligofrenopedagogika
* Origami
* Plany pracy
* Praca indywidualna
* Prezentacje
* Programy
* Publikacje
* Scenariusze
* Scenariusze uroczysto¶ci
* Sprawozdania
* Wiosenne
* Letnie
* Jesienne
* Zimowe
* Wielkanocne
* Bo¿onarodzeniowe
* Pasowanie na przedszkolaka
* Pasowanie na starszaka
* Dzieñ mamy i taty
* Dzieñ babci i dziadka
* Po¿egnanie przedszkola
* Inne
* Rozporz±dzenie
* Etapy
* Powo³anie zespo³u
* Dla rodziców
* KIP-szablon
* IPET-szablon
* IPET 1
* IPET 2
* IPET 3
* IPET 4
* IPET 5
* IPET 6
* IPET 7
* IPET 8
* IPET 9
* Inwentarz osobowo¶ci
* Dysleksja
* Arkusz obserwacji zachowañ dziecka
* Karta badania
* Badanie lateralizacji
* Aktywno¶æ intelektualna
* Scenariusz 1
* Scenariusz - 5l
* Scenariusz 3
* Scenariusz - 4l
* Upominki
* "Wielka gra"
* Scenariusz 3-4l
* Dla babci i dziadka - ¿³obkowe
* Dla babci i dziadka - ¿³obkowe
* Dla babci i dziadka - ¿³obkowe
* Dla babci i dziadka - ¿³obkowe
* Zaproszenia 1
* Zaproszenia 2
* Zaproszenia 3
* Zaproszenia 4
* Kalendarz
* Opowiadanie - "Babcia..."
* Gdyby babcia mia³a w±sy
* Scenariusz 6
* Scenariusz 7
* Scenariusz - 4l
* Dzieñ Babci i Dziadka
* Dla babci i dziadka
* Prezenty dla babci i dziadka
* Prezenty dla babci i dziadka
* Dzieñ babci i dziadka
* Choinka 1
* Choinka 2
* Ogólnie
* Arkusz obserwacji zachowañ
* Scenariusz rozmowy
* Zabawy rozwijaj±ce emocjonalno¶æ
* Zabawy I
* Zabawy II
* Zabawy III
* Zabawy IV
* Scenariusze
* Balowe konkursy
* Festynowe konkursy
* Andrzejkowe wró¿by
* Propozycje ¶wi±teczne
* ¶wi±teczny nastrój
* ¶piewaj±ca choinka
* Choinka od ...
* Choinka
* ¶wi±teczna choinka
* Choinka
* Kartki ¶wi±teczne
* Jase³ka dla 3-4 latków
* Ba¶ñ o narodzinach
* Jase³ka dla 3-4 latków
* Przedstawienie Jase³kowe
* Tradycje i obrazki
* Jase³ka po ¶l±sku
* Dekoracje jesienne
* Dekoracje zimowe
* Dekoracje wielkanocne
* Kartki wielkanocne
* Dekoracje letnie
* Dekoracje inne
* Dekoracje z konkursu jesiennego
* Dekoracje ró¿ne
* ¶wiêto rodziny
* Upominki I
* Czar dla mamy
* Dobra to chatka...
* Zaproszenie I
* Zaproszenie II
* Zaproszenie III
* Zaproszenie IV
* Dzieñ Mamy i Taty
* Festyn dla rodziców
* Calineczka
* Dzieñ Mamy i Taty
* Moja rodzina
* Dzieñ Mamy i Taty
* Rodzina wspólnot± dialogu
* Mamo i Tato
* Dzieñ Mamy i Taty
* Moja rodzina
* Spotkanie z rodzicami
* Kwiaty dla Mamy
* Kwiaty na pude³ko
* Dzieñ Matki
* Dzieñ rodziny
* Dzieñ Mamy i Taty
* Dzieñ mamy i taty
* Teatrzyk dla Mamy i Taty
* Upominki II
* Upominki III
* Pomys³y na upominki
* Koszyczek 1
* Koszyczek 2
* Karty pracy
* Okienne dekoracje
* Do dekoracji
* Gazetka wielkanocna 1
* Gazetka wielkanocna 2
* Dekoracje okienne 1
* Dekoracje okienne 2
* Dekoracje okienne 3
* Dekoracje okienne 4
* Przedstawienie wielkanocne
* Koszyczki ró¿ne
* Koszyk i szablon
* Wieziemy tu kogucika
* Dekoracje
* Wiadomo¶ci ogólne
* Karty pracy
* Moje pomoce
* Plany pracy
* Karty pracy 3 - 4 l
* Moje wiersze
* Moje ksi±¿ki
* Scenariusze z nnj
* Moja publikacja
* Adaptacyjne
* Ro¿ne
* Paluszkowe
* Relaksuj±ce
* Stymuluj±ce twórcz± aktywno¶æ matematyczn±
* Stymuluj±ce twórcz± aktywno¶æ matematyczn± II
* Tradycyjne
* Matematyczne
* Tradycyjne II
* Rozwijaj±ce inteligencjê emocjonaln±
* Nades³ane I
* Nades³ane II
* Nades³ane III
* Nades³ane IV
* K±cik plastyczny
* Techniki plastyczne
* Prace plastyczne
* Origami
* Kiermasze ¶wi±teczne
* Dekoracje ¶wi±teczne
* Upominki I
* Upominki II
* Upominki III
* Prace jesienne
* Prace ¶wi±teczno-zimowe
* Kó³ko plastyczne
* Scenariusze
* K±cik muzyczny
* Formy dzia³alno¶ci muzycznej
* Metoda Orffa
* Metoda Batii Strauss
* Niekonwencjonalne instrumenty muzyczne
* Aktywne s³uchanie muzyki wg Marii T.
* Scenariusze
* K±cik matematyczny
* Zabawy stymuluj±ce twórcz± aktywno¶æ matematyczn± I
* Zabawy stymuluj±ce twórcz± aktywno¶æ matematyczn± II
* Zabawy matematyczne
* Scenariusze matematyczne
* Hiszpañski bez tajemnic
* Jêzyk angielski
* Ogólnie
* Zdjêcia z k±cika
* Karty pracy
* Propozycje zabaw
* Korespondencja
* Scenariusze
* K±cik teatralny
* Kabaret na jednej nodze
* Kopciuszek
* Królewna ¶nie¿ka
* Zwierzêta poci±gowe
* Ja¶ i Ma³gosia
* Duch Bolibrzuch
* Duch Lekkoduch
* Ada¶ i Ewa
* Rezerwat ¶ledzi
* K±cik przyrody
* Ekologia
* Scenariusze ekologiczne
* Zabawy badawcze
* Scenariusze przyrodnicze
* Inne pomys³y
* Ogólnie
* Zdjêcia z k±cika
* Propozycje zabaw
* Scenariusze zajêæ
* Metody æwiczeñ
* Metoda Kniesow
* Metoda R. Labana
* Metoda W. Sherborne
* Scenariusze
* Zadania dla 3 latków
* Zadania dla 4 latków
* Zadania dla 5 latków
* Zadania dla 6 latków
* Ogólnie
* Muzykoterapia
* Planowanie roczne
* Informacje ogólne
* Æwiczenia
* Trzymaj siê prosto ...
* Zabawy zimowe
* K±cik logopedyczny
* Æwiczenia ortofoniczne
* Piosenki ortofoniczne
* Gimnastyka buzi i jêzyka
* Wspomaganie rozwoju mowy dziecka
* Surdologopedia-konspekt
* Logopedyczne co nieco
* Test badaj±cy wymowê
* Oligofrenopedagogika I cz.
* Oligofrenopedagogika II cz.
* Oligofrenopedagogika III cz.
* Oligofrenologopedia
* Surdopedagogika
* Pojêcia ogólne
* Upo¶ledzenie umys³owe
* Metoda Felicji Affolter
* Metoda Finger Painting
* Logorytmika
* Autyzm
* Zespó³ Aspergera
* Gabinet - zdjêcia
* Planowanie pracy
* Konspekt zajêcia 1
* Konspekt zajêcia 2
* Konspekt zajêcia 3
* Moje pomoce
* Zabawy relaksujuce
* Sprawni i zdrowi ...
* Stymulacja polisensoryczna * Migaj±ce przedszkolaki
* Kinezjologia edukacyjna
* Metody nauki czytania
* Zagadki
* Scenariusze
* Diagnoza
* WDN
* Rebusy
* Wyliczanki
* Æwiczenia graficzne
* O wspó³pracy
* Kwestionariusz 1
* Ankieta 1
* Ankieta 2
* Kwestionariusz 2
* Prezentacja
* Podstawa programowa
* Plany pracy
* Program 1
* Program 2
* Program 3
* Europa w oczach...cz I
* Europa w oczach...cz II
* Europa w oczach...cz III
* Z myszk±...cz I
* Z myszk±...cz II
* S³ucham, mówiê...cz. I
* S³ucham, mówiê...cz. II
* S³ucham, mówiê...III
* Program wspó³pracy...cz. I
* Program wspó³pracy...cz. II
* Dobro i z³o cz I
* Dobro i z³o cz. II
* Dobro i z³o cz. III
* ¯yj w zgodzie...cz I
* ¯yj w zgodzie...cz II
* ¯yj w zgodzie...cz III
* ¯yj w zgodzie...cz IV
* ¯yj w zgodzie...cz V
* ¯yj w zgodzie...cz VI
* Wychowanie zdrowotne cz I
* Wychowanie zdrowotne cz II
* Wiosenne
* Jesienne
* Zimowe
* Letnie
* Ró¿ne
* Ró¿ne II
* Nades³ane przez @dipsi
* Nades³ane przez @ahawa
* Nades³ane przez @ASIOCZEK
* Nades³ane przez u¿ytkowników
* Wiadomo¶ci ogólne
* Sprawozdanie 1
* Sprawozdanie 2
* Sprawozdanie 3
* Diagnoza nauczyciela
* Program naprawczy
* Sprawozdanie
* Turniej wiedzy
* Prezentacja PPS
* Komentarz
* W skrócie
* Pasowanie na przedszkolaka
* Andrzejki
* Urodziny Kubusia
* Pasowanie na starszaka
* Dzieñ niepodleg³o¶ci
* Pasowanie na przedszkolaka
* Po¿egnanie 5 latków
* Pasowanie
* Po¿egnanie przedszkola
* Po¿egnanie zerówki
* Zakoñczenie roku szkolnego
* Po¿egnanie przedszkola
* Dzieñ nauczyciela
* Po¿egnanie 6 latków
* Dzieñ teatru w przedszkolu
* Dzieñ kobiet
* Zakoñczenie przedszkola
* Ogólnie
* Bajka psychoedukacyjna
* Bajka relaksacyjna
* Bajka terapeutyczna
* Bajka psychoterapeutyczna
* Poznajemy Grecjê
* Zabawy cz I
* Zabawy cz II
* Plan na II - Maluszki
* Plan na II - Starszaki
* Plan na III - Maluszki
* Plan na III - Starszaki
* Plan na IV - Maluszki
* Plan na IV - Starszaki
* Plan na V - Maluszki
* Plan na V - Starszaki
* Prace dzieci
* Plan na VI - Maluszki
* Plan na VI - Starszaki
* Plan na IX - Maluszki
* Plan na IX - Starszaki
* Plan na X - Maluszki
* Plan na X - Starszaki
* Plan na XI - Maluszki
* Plan na XI - Starszaki
* Plan na XII - Starszaki
* Plan na XII - Maluszki
* Plan na I - Starszaki
* Plan na I - Maluszki
* Plan na I
* Plan na II
* Plan na III
* Plan na IV
* Plan na V
* Plan na VI
* Plan na VII
* Plan na XI
* Plan na XII
* Po¿ar w Plastelinkowie
* O królu Tomku i smoku Janku
* Wakacyjna przygoda Plastelinka

K±cik gimnastyczny
             Edukacja ruchowa  jest bardzo wa¿n± dziedzin± wychowania przedszkolnego. Wiek przedszkolny to najwa¿niejszy okres w rozwoju ruchowym dziecka. Wówczas obserwujemy znaczny rozwój sprawno¶ci ruchowej dziecka
            Ruch jest naturaln± potrzeb± wieku dzieciêcego. Nie nale¿y wiêc go t³umiæ, a d±¿yæ do tego, by dzieci jak najwiêcej czasu spêdza³y w ruchu.
           Nauczyciel przedszkola powinien organizowaæ zajêcia w taki  sposób aby dzieci kilkakrotnie mia³y okazjê do wykonywania ró¿norodnych æwiczeñ gimnastycznych.
          Jednak aby czuwaæ w sposób prawid³owy nad rozwojem przedszkolaka nale¿y poznaæ prawid³owo¶ci rozwoju ruchowego dziecka:
- 3 latek jest zrêczny, chodzi prosto pewnym krokiem, potrafi staæ chwilê na jednej nodze, chodzi i skacze w takt muzyki, szybko wchodzi i schodzi po schodach, rozpina guziki. Nie potrafi jednak wykonaæ dwóch prostych czynno¶ci na raz.
- 4 latek jest bardzo ¿ywy i ruchliwy, je¼dzi na rowerze, chêtnie wykonuje czynno¶ci wymagaj±ce zachowania równowagi, rzuca pi³k±, wykonuje podskoki w rytm muzyki.
- 5 latek jest zaradny , umie sprawnie pos³ugiwaæ siê rêkami (rysowaæ, zapinaæ guziki, sznurowaæ buty…). Jednak nie potrafi jednocze¶nie biec i obserwowaæ inne dziecko.
- 6 latek charakteryzuje siê du¿± zrêczno¶ci± i ruchliwo¶ci±. Potrafi tak¿e odbiæ pi³kê o ziemiê i schwytaæ j±, skakaæ w dal, zwieszaæ siê i przekrêcaæ na dr±¿ku.
          Zadaniem nauczycielki przedszkola jest rozwijanie sprawno¶ci ruchowej przedszkolaka. Nauczycielki wykorzystuj± wiele rodzajów æwiczeñ, a tak¿e wiele metod.
Postaram siê scharakteryzowaæ kilka z nich.
Wed³ug Wla¼nik i Gniewskowskiego metody stosowane na zajêciach wychowania fizycznego mo¿emy podzieliæ na trzy grupy:
- metody odtwórcze,
- metody twórcze,
- metody intensyfikuj±ce.
Metody odtwórcze polegaj±, na odtwarzaniu zaobserwowanego wcze¶niej ruchu.
Zaliczamy do nich:
- metodê na¶ladowcz± – polegaj±c± na na¶ladowaniu czyich¶ ruchów;
- metodê zabawowo-na¶ladowcz± – opracowana przez E. Falk, rozwiniêta przez J. G. Thulina. Dziecko ilustruje ruchem znane mu z do¶wiadczenia proste czynno¶ci ludzi i zwierz±t , pracê maszyn oraz zjawiska przyrodnicze,
- metodê bezpo¶redniej celowo¶ci ruchu (zadaniowa)  (R. Czy¿ewski.)  To forma przej¶ciowa od æwiczeñ stosowanych w formie ruchów zabawowo – na¶ladowczych do æwiczeñ stosowanych wed³ug pewnych regu³. (Czêsto z u¿yciem przyrz±dów gimnastycznych)
-  metodê  ¶cis³± – to najstarsza  stosowana  metoda w  gimnastyce. Polega  ona na  ruchu odwzorowanym  z  pokazu lub  wykonywanym  na podstawie s³ownego ujêcia ruchu .
Metody twórcze – które polegaj± na tworzeniu nowych, ruchów. Metody te  anga¿uj± wyobra¼nie i fantazjê ruchow± dzieci.
Zaliczamy do nich:
- metodê opowie¶ci ruchowej – (twórca  J. C. Thulin) polega ona na tym, ¿e nauczyciel dzia³a na wyobra¼nie dziecka,  opowiadaniem, sk³aniaj±c dziecko do odtworzenia ruchem tre¶ci opowiadania..
- metodê gimnastyki twórczej (ekspresyjnej) R. Labana . W tej metodzie nauczyciel wyja¶nia dzieciom, co maj± robiæ, ale jak to zrobi± wynika ju¿ z inwencji twórczej dzieci, ich pomys³owo¶ci, fantazji, do¶wiadczeñ ruchowych. Nauczyciel pos³uguje siê w tej metodzie ró¿nymi formami ruchu: odgrywanie, na¶ladowanie, inscenizacja, pantomima, ruch naturalny, æwiczenia muzyczno-ruchowe, taniec, opowie¶æ ruchowa.
Dla dzieci w wieku przedszkolnym za rad± W. Gniewkowskiego wykorzystuje siê  piêæ pierwszych tematów
  Obejmuj± one:
I wyczucie w³asnego cia³a
II wyczucie przestrzeni
III wyczucie ciê¿aru cia³a  (si³y)
IV doskonalenie p³ynno¶ci ruchu
V kszta³towanie umiejêtno¶ci  wspó³dzia³ania z partnerem i grup± .
- metodê pracy szkolnej K. Orffa, której za³o¿eniem  jest  rozwijanie kultury fizycznej dziecka w ¶cis³ej korelacji z kultur± rytmiczno-muzyczn± oraz kultur± ¿ywego s³owa. G³ównym zadaniem i celem tej metody jest wyzwolenie u dzieci tendencji do samoekspresji i rozwijania inwencji twórczej. Zarówno muzyka, jak i ruch, oraz ¿ywe s³owo przenikaj± siê wzajemnie, przy czym  w konkretnych æwiczeniach dominuje zwykle jeden  z wy¿ej wymienionych elementów, a inne tylko mu towarzysz±.                                                             
-  metodê gimnastyki rytmicznej A.M. Kniesów.  Jest to rodzaj gimnastyki twórczej, utanecznionej, polegaj±cej na poszukiwaniu coraz to nowych form sprzê¿onego z rytmem muzyk±-stosowane s± przy tym  nietypowe przybory w wiêkszo¶ci przypadków zrobione w³asnorêcznie  przez dzieci. Rola nauczyciela polega na demonstracji ruchu i wzbogaceniem go muzyk±, instrumentem perkusyjnym oraz przyborami.
Metody intensyfikuj±ce – preferuj±ce æwiczenia w ma³ych grupach , maj±ce na celu wzmo¿enie ruchu dziecka.
Zaliczamy do nich:
- metodê stacyjn± (obwodow±) – na pewnej przestrzeni wyznacza siê kilka stanowisk, na których znajduj± siê odpowiednie przybory lub przyrz±dy. Takich stanowisk i stacji powinno byæ od 6 do 12. Tworz± one obwód æwiczebny. Grupê dzieci dzielimy za¶ na 2-3 osobowe zespo³y. Rozpoczêcie æwiczeñ, zmiana stanowisk i zakoñczenie æwiczeñ nastêpuje na sygna³ nauczyciela. W ci±gu trwania zajêæ ka¿de dziecko powinno przej¶æ przez wszystkie stanowiska wykonuj±c na nich okre¶lone æwiczenia.
- metodê ¶cie¿ek zdrowia i torów przeszkód – s± to ci±gi æwiczeñ i przeszkód sztucznych i naturalnych, które dziecko musi pokonaæ w jak najkrótszym czasie.
 Pomoce i sprzêt w k±ciku gimnastycznym:
- szarfy, woreczki, kó³ka do scherzo, hula-hop, pi³ki, chor±giewki, krêgle, ³aweczka, drabinki, materace, chodniczki, platformy, równowa¿nie, pó³kule, ¶cie¿ki, trampoliny, paletki, ró¿ne kszta³tki, aktipi³ki, ringo, skoczki, wa³ki, chusty, obrêcze, opaski, pacho³ki, skakanki….

Komentarze
#1 | dana40 dnia June 08 2006 22:58:39
ciekawa jestem czy stosujecie w pracy z dzieæmi elementy metody Weroniki Sherborne? bardzo ja lubiê (metodê) super jest na zajêcia otwarte z rodzicami
#2 | Marzena dnia June 08 2006 23:30:31
w³a¶nie wspólnie z kole¿ank± (zanim posz³a na macierzyñski) prowadzi³y¶my zajêcie metod± Scherborne, Zajêcie wyszlo super.
#3 | kama119 dnia September 10 2007 22:51:43
Super metoda.Robi³am zajêcia z dzieæmi w przedszkolu przy wspó³udziale dzieci z niepe³nosprawno¶ci±.Wyszly super .Polecam zabawy wg.metody W.Sherborne kama119
#4 | krysiagrzelak dnia June 12 2010 12:28:37
Metoda W.Sherborne jest rewelacyjna. Polecam na zajêcia otwarte z rodzicami.

Dodaj komentarz
Zaloguj siê, aby móc dodaæ komentarz.

Logowanie
Nazwa u¿ytkownika

Has³o



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj siê

Nie mo¿esz siê zalogowaæ?
Popro¶ o nowe has³o

Prawo

Ksiêgarenka
Ksi±¿ki pedagogiczne
Czasopisma pedagogiczne

Relaks
* Strona 1

Aktualnie online
» Go¶ci online: 9

» U¿ytkowników online: 0

» £±cznie u¿ytkowników: 59,847
» Najnowszy u¿ytkownik: KasiulaKasiula

  92,545,305 Unikalnych wizyt