Portal Nauczycieli Przedszkola wykorzystuje pliki cookies - dowiedz się więcej ...
Zasobnik
* Ankiety, kwestionariusze
* Awans zawodowy
* Dekoracje
* Diagnoza
* Dla dyrektorów
* Do pracy z dziećmi
* Inscenizacje
* Inne
* Karty pracy
* Obserwacje
* Oligofrenopedagogika
* Origami
* Plany pracy
* Praca indywidualna
* Prezentacje
* Programy
* Publikacje
* Scenariusze
* Scenariusze uroczystości
* Sprawozdania
* Wiosenne
* Letnie
* Jesienne
* Zimowe
* Wielkanocne
* Bożonarodzeniowe
* Pasowanie na przedszkolaka
* Pasowanie na starszaka
* Dzień mamy i taty
* Dzień babci i dziadka
* Pożegnanie przedszkola
* Inne
* Rozporządzenie
* Etapy
* Powołanie zespołu
* Dla rodziców
* KIP-szablon
* IPET-szablon
* IPET 1
* IPET 2
* IPET 3
* IPET 4
* IPET 5
* IPET 6
* IPET 7
* IPET 8
* IPET 9
* Inwentarz osobowości
* Dysleksja
* Arkusz obserwacji zachowań dziecka
* Karta badania
* Badanie lateralizacji
* Aktywność intelektualna
* Scenariusz 1
* Scenariusz - 5l
* Scenariusz 3
* Scenariusz - 4l
* Upominki
* "Wielka gra"
* Scenariusz 3-4l
* Dla babci i dziadka - żłobkowe
* Dla babci i dziadka - żłobkowe
* Dla babci i dziadka - żłobkowe
* Dla babci i dziadka - żłobkowe
* Zaproszenia 1
* Zaproszenia 2
* Zaproszenia 3
* Zaproszenia 4
* Kalendarz
* Opowiadanie - "Babcia..."
* Gdyby babcia miała wąsy
* Scenariusz 6
* Scenariusz 7
* Scenariusz - 4l
* Dzień Babci i Dziadka
* Dla babci i dziadka
* Prezenty dla babci i dziadka
* Prezenty dla babci i dziadka
* Dzień babci i dziadka
* Choinka 1
* Choinka 2
* Ogólnie
* Arkusz obserwacji zachowań
* Scenariusz rozmowy
* Zabawy rozwijające emocjonalność
* Zabawy I
* Zabawy II
* Zabawy III
* Zabawy IV
* Scenariusze
* Balowe konkursy
* Festynowe konkursy
* Andrzejkowe wróżby
* Propozycje świąteczne
* Świąteczny nastrój
* Śpiewająca choinka
* Choinka od ...
* Choinka
* Świąteczna choinka
* Choinka
* Kartki świąteczne
* Jasełka dla 3-4 latkуw
* Baśń o narodzinach
* Jasełka dla 3-4 latków
* Przedstawienie Jasełkowe
* Tradycje i obrazki
* Jaseіka po Śląsku
* Dekoracje jesienne
* Dekoracje zimowe
* Dekoracje wielkanocne
* Kartki wielkanocne
* Dekoracje letnie
* Dekoracje inne
* Dekoracje z konkursu jesiennego
* Dekoracje różne
* Święto rodziny
* Upominki I
* Czar dla mamy
* Dobra to chatka...
* Zaproszenie I
* Zaproszenie II
* Zaproszenie III
* Zaproszenie IV
* Dzień Mamy i Taty
* Festyn dla rodzicуw
* Calineczka
* Dzień Mamy i Taty
* Moja rodzina
* Dzieс Mamy i Taty
* Rodzina wspólnotą dialogu
* Mamo i Tato
* Dzień Mamy i Taty
* Moja rodzina
* Spotkanie z rodzicami
* Kwiaty dla Mamy
* Kwiaty na pudełko
* Dzień Matki
* Dzień rodziny
* Dzień Mamy i Taty
* Dzień mamy i taty
* Teatrzyk dla Mamy i Taty
* Upominki II
* Upominki III
* Pomysły na upominki
* Koszyczek 1
* Koszyczek 2
* Karty pracy
* Okienne dekoracje
* Do dekoracji
* Gazetka wielkanocna 1
* Gazetka wielkanocna 2
* Dekoracje okienne 1
* Dekoracje okienne 2
* Dekoracje okienne 3
* Dekoracje okienne 4
* Przedstawienie wielkanocne
* Koszyczki różne
* Koszyk i szablon
* Wieziemy tu kogucika
* Dekoracje
* Wiadomości ogуlne
* Karty pracy
* Moje pomoce
* Plany pracy
* Karty pracy 3 - 4 l
* Moje wiersze
* Moje książki
* Scenariusze z nnj
* Moja publikacja
* Adaptacyjne
* Różne
* Paluszkowe
* Relaksujące
* Stymulujące twуrczą aktywność matematyczną
* Stymulujące twуrczą aktywność matematyczną II
* Tradycyjne
* Matematyczne
* Tradycyjne II
* Rozwijające inteligencję emocjonalną
* Nadesłane I
* Nadesłane II
* Nadesłane III
* Nadesłane IV
* Kącik plastyczny
* Techniki plastyczne
* Prace plastyczne
* Origami
* Kiermasze świąteczne
* Dekoracje świąteczne
* Upominki I
* Upominki II
* Upominki III
* Prace jesienne
* Prace świąteczno-zimowe
* Kółko plastyczne
* Scenariusze
* Kącik muzyczny
* Formy dziaіalności muzycznej
* Metoda Orffa
* Metoda Batii Strauss
* Niekonwencjonalne instrumenty muzyczne
* Aktywne słuchanie muzyki wg Marii T.
* Scenariusze
* Kącik matematyczny
* Zabawy stymulujące twórczą aktywność matematyczną I
* Zabawy stymulujące twуrczą aktywność matematyczną II
* Zabawy matematyczne
* Scenariusze matematyczne
* Hiszpański bez tajemnic
* Język angielski
* Ogólnie
* Zdjęcia z kącika
* Karty pracy
* Propozycje zabaw
* Korespondencja
* Scenariusze
* Kącik teatralny
* Kabaret na jednej nodze
* Kopciuszek
* Królewna Śnieżka
* Zwierzęta pociągowe
* Jaś i Małgosia
* Duch Bolibrzuch
* Duch Lekkoduch
* Adaś i Ewa
* Rezerwat śledzi
* Kącik przyrody
* Ekologia
* Scenariusze ekologiczne
* Zabawy badawcze
* Scenariusze przyrodnicze
* Inne pomysły
* Ogólnie
* Zdjęcia z kącika
* Propozycje zabaw
* Scenariusze zajęć
* Metody ćwiczeń
* Metoda Kniesów
* Metoda R. Labana
* Metoda W. Sherborne
* Scenariusze
* Zadania dla 3 latków
* Zadania dla 4 latków
* Zadania dla 5 latków
* Zadania dla 6 latków
* Ogólnie
* Muzykoterapia
* Planowanie roczne
* Informacje ogólne
* Ćwiczenia
* Trzymaj się prosto ...
* Zabawy zimowe
* Kącik logopedyczny
* Ćwiczenia ortofoniczne
* Piosenki ortofoniczne
* Gimnastyka buzi i języka
* Wspomaganie rozwoju mowy dziecka
* Surdologopedia-konspekt
* Logopedyczne co nieco
* Test badaj±cy wymowк
* Oligofrenopedagogika I cz.
* Oligofrenopedagogika II cz.
* Oligofrenopedagogika III cz.
* Oligofrenologopedia
* Surdopedagogika
* Pojęcia ogólne
* Upośledzenie umysłowe
* Metoda Felicji Affolter
* Metoda Finger Painting
* Logorytmika
* Autyzm
* Zespół Aspergera
* Gabinet - zdjęcia
* Planowanie pracy
* Konspekt zajęcia 1
* Konspekt zajęcia 2
* Konspekt zajęcia 3
* Moje pomoce
* Zabawy relaksujące
* Sprawni i zdrowi ...
* Stymulacja polisensoryczna * Migające przedszkolaki
* Kinezjologia edukacyjna
* Metody nauki czytania
* Zagadki
* Scenariusze
* Diagnoza
* WDN
* Rebusy
* Wyliczanki
* Ćwiczenia graficzne
* O współpracy
* Kwestionariusz 1
* Ankieta 1
* Ankieta 2
* Kwestionariusz 2
* Prezentacja
* Podstawa programowa
* Plany pracy
* Program 1
* Program 2
* Program 3
* Europa w oczach...cz I
* Europa w oczach...cz II
* Europa w oczach...cz III
* Z myszką...cz I
* Z myszką...cz II
* Słucham, mówię...cz. I
* Słucham, mówię...cz. II
* Słucham, mówię...III
* Program współpracy...cz. I
* Program współpracy...cz. II
* Dobro i zło cz I
* Dobro i zło cz. II
* Dobro i zło cz. III
* Żyj w zgodzie...cz I
* Żyj w zgodzie...cz II
* Żyj w zgodzie...cz III
* Żyj w zgodzie...cz IV
* Żyj w zgodzie...cz V
* Żyj w zgodzie...cz VI
* Wychowanie zdrowotne cz I
* Wychowanie zdrowotne cz II
* Wiosenne
* Jesienne
* Zimowe
* Letnie
* Różne
* Różne II
* Nadesłane przez @dipsi
* Nadesłane przez @ahawa
* Nadesłane przez @ASIOCZEK
* Nadesłane przez użytkowników
* Wiadomości ogólne
* Sprawozdanie 1
* Sprawozdanie 2
* Sprawozdanie 3
* Diagnoza nauczyciela
* Program naprawczy
* Sprawozdanie
* Turniej wiedzy
* Prezentacja PPS
* Komentarz
* W skrуcie
* Pasowanie na przedszkolaka
* Andrzejki
* Urodziny Kubusia
* Pasowanie na starszaka
* Dzień niepodległości
* Pasowanie na przedszkolaka
* Pożegnanie 5 latków
* Pasowanie
* Pożegnanie przedszkola
* Pożegnanie zerówki
* Zakończenie roku szkolnego
* Pożegnanie przedszkola
* Dzień nauczyciela
* Pożegnanie 6 latków
* Dzień teatru w przedszkolu
* Dzień kobiet
* Zakończenie przedszkola
* Ogólnie
* Bajka psychoedukacyjna
* Bajka relaksacyjna
* Bajka terapeutyczna
* Bajka psychoterapeutyczna
* Poznajemy Grecję
* Zabawy cz I
* Zabawy cz II
* Plan na II - Maluszki
* Plan na II - Starszaki
* Plan na III - Maluszki
* Plan na III - Starszaki
* Plan na IV - Maluszki
* Plan na IV - Starszaki
* Plan na V - Maluszki
* Plan na V - Starszaki
* Prace dzieci
* Plan na VI - Maluszki
* Plan na VI - Starszaki
* Plan na IX - Maluszki
* Plan na IX - Starszaki
* Plan na X - Maluszki
* Plan na X - Starszaki
* Plan na XI - Maluszki
* Plan na XI - Starszaki
* Plan na XII - Starszaki
* Plan na XII - Maluszki
* Plan na I - Starszaki
* Plan na I - Maluszki
* Plan na I
* Plan na II
* Plan na III
* Plan na IV
* Plan na V
* Plan na VI
* Plan na VII
* Plan na XI
* Plan na XII
* Pożar w Plastelinkowie
* O krуlu Tomku i smoku Janku
* Wakacyjna przygoda Plastelinka
Arteterapia
Arteterapia

Pojęcie, rodzaje i funkcje arteterapii
Termin arteterapia po raz pierwszy pojawił się w latach czterdziestych dwudziestego wieku w literaturze anglojęzycznej. Zaproponował go Adrian Hill w 1939 roku. W polskim piśmiennictwie pojęcie to początkowo określane było jako: kulturoterapia, arterapia, terapia rysunkiem.
Pojęcie arteterapia pochodzi od słów: ars (z łac.) - sztuka, therapeuien - leczenie. Historia arteterapii jako rodzaju szeroko rozumianej terapii sięga ponad stu lat. Ogromną rolę odegrali francuscy psychiatrzy A. Tardieu i M. Simon, którzy pod koniec XIX w. opublikowali swoje prace na temat znaczenia dzieł plastycznych osób chorych psychicznie.
Pierwsze stowarzyszenie zawodowych arteterapeutów powstało w Stanach Zjednoczonych w latach 60. Adrian Hill, z zawodu nauczyciel sztuki, był też pierwszym zatrudnionym w szpitalu arteterapeutą. Do powstania arteterapii przyczynili się także pionierzy psychoterapii opartej na teoriach Freuda i Junga, którzy podkreślali wielką siłę ekspresji wszelkich dzieł sztuki oraz wyobraźni. ( za: http://www.psychologia.net.pl/artykul.php?level=603 ).
Korzenie arteterapii sięgają tradycji takich dyscyplin jak: estetyka, teoria wychowania, ale przede wszystkim psychoanaliza. Nazwa rarteterapiar1; odnosi się przede wszystkim do wykorzystywania technik plastycznych i ich wytworów w terapii i diagnozowaniu. Terminem tym określa się także spontaniczną twórczość chorych oraz działania korekcyjno - plastyczne, podejmowane w sytuacji terapeutycznej.
Arteterapia jako metoda oddziaływania leczniczego łączy sięz badaniami klinicznymi, pedagogicznymi badaniami naukowymi oraz metodami takimi, jak terapia zajęciowa, socjoterapia, wychowanie przez sztukę, psychopedagogika. Stosowana jest przez przeszkolonych lekarzy, psychologów, wychowawców i dyplomowanych arteterapeutów u osób dorosłych, młodzieży i dzieci. Arteterapia bywa niekiedy stosowana u ludzi zdrowych, szczególnie u osob nieprzystosowanych i konfliktowych jako metoda odprężająca, uwalniająca od nadmiaru napięć. (Szulc W., Arteterapia..., tamże, s.58.).
Istnieją różne rodzaje oddziaływania terapeutycznego, należące do szeroko rozumianej arteterapii:
- Arteteraia wizualna (spontaniczne malowanie, rzeźba, grafika, collage itp.) - plastykoterapia, terapia przez szeroko rozumianą sztukę. Przydatna w pokonywaniu lęków o różnym pochodzeniu,uwalnianiu od zahamowań, wzmacnianiu wiary we własne siły,
- biblioterapia (również bajkoterapia i poezjoterapia) - polegająca na leczniczym oddziaływaniu odpowiednio dobraną przez terapeutę literaturą.
- choreoterapia - terapia tańcem i ruchem, opierająca się na wykorzystaniu ruchu jako procesu, który zwiększa fizyczną i psychiczną integrację człowieka.
- filmoterapia - oglądanie odpowiednio dobranych filmów w celu wywołania określonych zachowań lub obudzenia świadomości w określonym kierunku.
- teatroterapia - znana już od czasów starożytnych, jako jedna z form działania terapeutycznego, pozwala uczestnikom na przeżycie stanu związanego z pojęciem katharsis (oczyszczenia)
- muzykoterapia - w tej formie wykorzystywany jest dźwięk (własny głos, nagrania muzyczne, instrumenty muzyczne), który często jest wyzwalaczem i katalizatorem przeżyć i emocji. Można podzielić ją na muzykoterapię aktywną - śpiew, gra na instrumentach, ruch przy muzyce, improwizacja oraz receptywną, której podstawą jest słuchanie muzyki, relaksacja i wizualizacja.
- dramatoterapia - leczenie za pomocą różnych form dramatu, poprzez odgrywanie ról określonych postaci literackich i z życia wziętych. Wcielając się w różne postaci pacjenci rozwijają wyobraźnię, zdolności kreatywne, uzupełniają wiedzę, nabierają pewności siebie.
I inne. (Karolak W., Materiały udostępnionych studentom AHE w Łodzi na kierunku Arteterapia.)
W literaturze przedmiotu wymienia się następujące funkcje arteterapii:
- rekreacyjną, której celem jest tworzenie warunków do odpoczynku, umożliwiających regenerację sił jednostki w przezwyciężaniu jej problemów i trudności;
- edukacyjną - dostarczenie człowiekowi informacji przydatnych do ponownej interpretacji sensu i celu życia;
- korekcyjną - umożliwienie przemiany szkodliwych mechanizmów na bardziej wartościowe;
- diagnostyczną - wytwory artystyczne człowiek opisują jego stan psychofizyczny;
- terapeutyczną - sztuka oddziałuje na człowiek jak lekarstwo; ułatwia komunikację interpersonalną, umożliwia wyrażanie wewnętrznych konfliktów w sposób niewerbalny;
- ekspresyjną - wpływa na ujawnienie emocji, umożliwia odreagowanie tych niekorzystnych dla zdrowia i psychiki;
- pragmatyczną - służy do zaspokajania podstawowych potrzeb jednostki;
- kompensacyjną - umożliwia realizację niezaspokojonych celów człowieka;
- poznawczą - uczy nazywania i wyrażania rozpoznawania uczuć;
- regulacyjną - daje możliwości zaspokojenia potrzeby samorealizacji i kompensuje niepowodzenia (za:http://www.psychologia.net.pl/artykul.php?level=603 )
W tradycji polskiej arteterapii leży jednak łączenie muzyki ze słowem, obrazu literaturze dźwiękiem, tańca literaturze innymi środkami ekspresji, do których się odwołują i zmysłów, na które działają. (...) Arteterapia jako całość, jako unikatowa forma terapii, wciąż znajduje się in statu nascendi - w stanie tworzenia. (Szulc W., Arteterapia..., tamże, s. 202)

Sztuki wizualne w arteterapii ( odbicie, mandala, kolor, rzeźba)

Wśród wielu rodzajów arteterapii, jedna z najczęściej stosowanych jest terapia poprzez sztuki wizualne, dawniej nazywana plastykoterapią. Wykorzystuje ona do zadań terapeutycznych różne rodzaje sztuk plastycznych: rysunek, malarstwo, grafikę, linoryt, rzeźbę, lepienie z glin i innych mas plastycznych, wycinanki, wydzierani, collage, tkactwo, mandale i inne rodzaje rękodzieła.
Istotną zaletą takiej arteterapii jest to, że stwarza ona warunki do uwolnienia się od poczucia ograniczenia, dostarcza przestrzeni, swobody wyboru materiałów, ekspresji swoich stanów emocjonalnych i wyrażania siebie. Stanowi także bezpieczny i akceptowalny sposób wypowiedzi tego, co jest trudne do określenia formami werbalnego przekazu, co wymyka się logice, a jest tylko wyobrażalne, wyczuwalne czy psychotycznie przeżywane może być uzewnętrznione tylko metafizycznym językiem sztuki plastycznej. (Łoza B., Chmielnicka - Plaskota A., Kudowski T., Arteterapia - od teorii do terapii, Warszawa 2013, s.26.).
Proces twórczy oraz wytwory tego procesu w arteterapii maja szczególne znaczenie. Arteterapeuci interesują się bardziej samym procesem tworzenia i towarzyszącym im emocjom, refleksjom, niż samym efektem końcowym i ich jakością artystyczną. (za: Szulc W., Arteterapia, Warszawa 2011, s.73.). Forma jest tylko narzędziem służącym do osiągnięcia efektów terapeutycznych.
Arteterapia przywiązuje ogromną rolę do poprawy stanu psychicznego człowieka poprzez wyzwalanie ekspresji dzięki samodzielnym działaniom twórczym. W przebiegu czynności kreacyjnych zostają uwolnione nagromadzone napięcia i emocje, prowadząc w następstwie do katharsis - oczyszczenia, a także ujawnione zostają konflikty i problemy emocjonalne, co prowadzi do korektywnego doświadczenia emocjonalnego. (http://www.psychologia.net.pl/artykul.php?level=603 ).

Odbicie
Lustro jest dobre na wszystko ponieważ powierzchnia lustra nie tylko odbija obrazy świata, ale tez je wchłania, zatrzymuje i w szczególnych warunkach ukazuje na nowo. (Karolak W., Moje portrety, Częstochowa 2002, s. 34) .
Lustro jest szczególnym narzędziem w arteterapii dającym się wykorzystywać w wielu formach oraz przy rozwiązywaniu olbrzymiej ilości problemów. Lustro- jako tafla odbijająca powierzchowność, ale i jako zwierciadło duszy. Krzywe lustro- ukazujące rzeczywistość w sposób groteskowy, przerysowany. Można w nim oglądać twarz, siebie, doszukiwać się pozytywów. Można tworzyć portrety na lustrze oraz lustrzane portrety pozwalające na ujrzenie obiektu z innej strony, dające poczucie trójwymiarowości.
Praca z lustrem zazwyczaj ma na celu wykonanie autoportretów, głębsze poznanie siebie, swoich wartości, umiejętności, cech charakteru oraz motywacji działania i zastanowienie się nad pytaniem kim tak naprawdę jestem.
Techniki, metody pracy z lustrem w głównej mierze opieraja się na wizualizacji. Ważne jest, by w terapii dążyć do zbudowania pozytywnego wizerunku siebie w lustrze, zarówno poprzez skojarzenia, jak i formę przedstawienia swoich odpowiedzi w trakcie podsumowania.

Mandala
Słowo madala pochodzi z sanskrytu. Oznacza Kolo (obwód lub Kolo magiczne) a właściwie cały świat, święty krąg, centrum lub koło życia. Słowo mandala używane jest również w buddyjskich i hinduskich rytuałach dla określenia diagramów przedstawiających symbolicznie Kosmos, w którego centrum znajduje się bóstwo.( Karolak W., Mandale, Twoje mandale, Łódź 2007, s.8)
Mandala, jako forma plastyczna, jest przede wszystkim inhibitorem wewnętrznej rozmowy z sobą samym. Tworzenie mandali jest dialogiem ze swoim wewnętrznym dzieckiem, swoim ego. Tym , którym ono jest w danej chwili, w danym nastroju. Rozmowa ta ma charakter symboliczny. ....jest jakby dziecięca grą - a w każdym z nas tkwi przecież dziecko, czy mamy pięc lat, dwadzieścia pięć czy pięćdziesiąt. Tworząc mandala korzystamy z jego entuzjazmu, pomysłowości, spontaniczności. Ponieważ zaś pozwalamy sobie na taki luz, na dziecięca zabawę, cała praca autentycznie staje się frajdą, prawdziwym relaksem i odpoczynkiem. (Karolak W., Mandale,...tamże, s. 11).
Mandale są skarbnicą wskazówek i inspiracji, mogą stać się źródłem samopoznania i lustrem duszy. Pozwalają w niezwykle prosty sposób uwalniać blokujące wzorce i przekonania i przywracać stan naturalnej harmonii i przepływu. Wspaniale wspierają manifestację marzeń i pragnień. Pobudzają intuicję i zapraszają do coraz pełniejszego korzystania z wewnętrznych zasobów. W kręgu mandali kryją się niemal nieograniczone możliwości wspierania osobistego wzrostu i uzdrowienia.
Malowanie mandali przynosi zaskakujące efekty terapeutyczne. Długotrwałe "leczenie" tą metodą pozwala zaobserwować pozytywne zmiany zachodzące w psychice.
W mandali osobistej, czyli obramowanej przestrzeni własnej, koło jest odzwierciedlenie jaźni. Symbolicznie ujęta wewnetrzna przestrzeń wypełniana jest, w efekcie projekcji, kształtami i barwami o charakterze bardzo indywidualnym. Powstaje obraz ukazujący wewnetrzne konflikty, lęki, napięcia oraz spokój i harmonię. W wyniku takiego aktu kreacji wewnętrznej rzeczywistości, przeniesienia sposób symboliczny swojego ego, powstaje poczucie uwolnienia się od negatywnych emocji, wyciszenia, harmonii, pełni.
Klucz do odczytywania i interpretacji swojej osobistej mandali każdy nosi w sobie i używa go w taki sposób i w takim stopniu, na jaki ma do tego siłę i odwagę.

Kolor
Oddziaływanie kolorami stosowane jest w chromoterapii czyli świadomym, celowym, programowym i psychologicznym oddziaływaniu kolorami w celu usunięcia lub zmniejszenia zaburzeń, poprawienia samopoczucia i samoświadomości.
Kolor w rzeczywistości jest światłem rozszczepionym na fale o rozmaitej częstotliwości. Przedmiot pochłaniający bez odbić falę świetlną nazywamy czarnym. Taki natomiast, który całą falę świetlną oddaje z powrotem nazywamy białym. Kolor czerwony postrzegamy wtedy, gdy światło słońca pada na obiekt pochłaniający wszystkie barwy widma z wyjątkiem czerwieni, którą odbija z powrotem.
Każdy kolor wysyła falę wibrującą z wyższą lub niższą częstotliwością, wywołując doznanie ciepła bądź chłodu. Czerwień, barwa obdarzona największą długością fali, ma najniższą częstotliwość. Fiolet, posiadający falę najkrótszą, wibruje z najwyższą częstotliwością. Wbrew intuicyjnym skojarzeniom wysokie częstotliwości pasma błękitu wywołują uczucie chłodu, podczas gdy niskie częstotliwości czerwieni dają odczucie ciepła. To paradoks, z którym nauka nie potrafi sobie dotąd poradzić.
W odczuciu Gimbela barwy wpływają nie tylko na stan emocjonalny, ale również na stan fizyczny organizmu. Korelując kolory z kształtami Gimbel dowodzi, że odpowiednio dobrane barwy wzmacniają efekt mistyczny figur geometrycznych. Prace Gimbela doprowadziły do powołania specjalnego zespołu projektującego sanatoria i szpitale w taki sposób, aby kombinacje kształtów i kolorów budynków przeciwdziałały konkretnym schorzeniom i podnosiły ogólne samopoczucie pacjentów. Niebieski zakres widma (fiolet, błękit i turkus) leczy astmę, napięcie i bezsenność. Ospałość i brak energii ustępuje pod wpływem czerwieni, żółci i koloru pomarańczowego. ( Wilson A., Bek L., Jesteś kolorem , Warszawa 1993.s. 6.)
Twórczość plastyczna, kolory, poprzez ich znaczenie i symbolikę mogą wnieść wiele informacji o stanie emocjonalnym autora pracy. Osoby w różnych stanach emocjonalnych preferują różne barwy. Różne kolory inaczej też na nich oddziałują. Istnieje wiele opracowań zawierających i znaczenie i interpretacje kolorów użytych w pracach plastycznych, ubraniach, przedmiotach itp. Nie można jednak interpretować efektu działań terapeutycznych w postaci kolorowego rysunku czy pracy malarskiej zgodnie z jednym opracowanym kluczem. Tutaj znaczenie maja także nasycenie koloru, jego przezroczystość, występowanie, nasilenie i wiele innych czynników wynikających z działań ekspresyjnych tworzącego. Każdy przypadek należy rozpatrywać indywidualnie, a każda prace plastyczną w kontekście określonego przypadku.
To, po jaki kolor się sięga w spontanicznej twórczości terapeutycznej, wynika z aktualnego nastawienia, nastroju. Odpowiednio dobrane barwy mogą leczyć, pobudzać do działania, pomagać w wydobyciu potencjału.

Rzeźba
Rzeźba w arteterapii stosowana jest często ze względu na jej wielowymiarowość odddziaływań arteterapeutycznych. Pozwala na operowanie przestrzenia trójwymiarową, oglądanie jednej rzeczywistości z wielu stron. Może zawierać treści i elementy realistyczne oraz fikcyjne. Uruchamia wiele zmysłów - nie tylko wzrok, ale także dotyk oraz węch (w zależności od rodzaju tworzywa plastycznego wykorzystywanego w tworzeniu). Światło na trójwymiarowej formie przestrzennej wpływa na jakość oraz formę postrzeganych kształtów. Pozwala ona na głębsze doświadczanie procesu zmian i akceptacji powstałych form, znaczeń ich przekazu. (Łoza B.,...Arteterapia..., tamże, s.155.). Rzeźba ułatwia ekspresję emocji. Może być osobista - fizykalna, utworzona z ludzkiego lub ludzkich ciał ( najczęściej wykorzystywana w dramie), lub też za pomocą dowolnego materiału plastycznego. Modelować arteterapeutycznie można z wykorzystaniem dowolnych surowców - bardziej ulotnych jak np. piasek, plastopianka, plastelina, do stałych - masa plastyczna, modelika, glina, drewno, kamień. Możliwe są także połączenia wszystkich tych form w swoistego rodzaju instalacje z dodatkowym wykorzystaniem przedmiotów bądź fragmentów przedmiotów dnia codziennego, wszechobecnych śmieci. Najważniejszy jest sam proces tworzenia i emocje w nim zawarte. Trójwymiarowość sprawia, że dzieła końcowe są niezwykle wiarygodne i czytelne.
Rzeźbiarskie prace pobudzają witalność, kreatywność wzrost poczucia własnej wartości. Rzeźba przywraca radość życia, szacunek i zaufanie do siebie, buduje pozytywny stosunek do rzeczywistości. Jej owocem jest satysfakcja, oraz umocnienie więzi z innymi ludźmi. To pośrednia forma uzewnętrzniania własnego świata przeżyć za pomocą symboli.

Recykling art w zajęciach i zabawach plastycznych dla dzieci

Ponowne, wielokrotne wykorzystanie różnych przedmiotów, śmieci, pozwala ludzkiemu umysłowi wyjść poza pewien przyjęty, bądź narzucony schemat, poszukać nowych rozwiązań. Sprawia, iż człowiek, dziecko, otwiera się na nowe pomysły, staje się bardziej twórczy, kreatywny.
Recykling art. jest swoistą umiejętnością korzystania z otaczającego nas świata. Jest sztuką skomplikowaną tak jak skomplikowany jest człowiek. (Karolak W., Upcykling...,tamże, s. 16).
Zajęcia edukacyjno - wychowawcze oraz pojedyncze elementy zajęć z wykorzystaniem upcyklingu doskonale sprawdzają się w edukacji artystycznej, ekologicznej, w czasie zajęć warsztatowych dla dzieci rodziców wieku przedszkolnym i szkolnym i ich rodziców oraz na spotkaniach i treningach kreatywności, a także w projektach arteterapeutycznych.
Wspólna zabawa, tworzenie "czegoś z niczego", przybliża, otwiera, daje poczucie bezpieczeństwa i zrozumienia.
Wyobraźnia małego dziecka jest niczym nieograniczoną przestrzenią. Dopiero z wiekiem pojawiają się blokady, zahamowania. Dziecko poznaje kanony zachowań, dowiaduje się, że "tak nie wypada", tak się nie robi, to nie pasuje. Tworzywem, inspirującym do nieograniczonej twórczości, może być cokolwiek, a zwłaszcza przedmioty, które codziennie trafiają do śmieci. To, co zwykle dorośli traktują jako odpady, u dzieci staje się podstawą do kreowania ciekawych gier i budowania zabawek.
Doskonałe, niebanalne, kreatywne pomysły na zabawy plastyczne z wykorzystaniem "śmieci"- kamieni, patyków, papierowych talerzy, kapsli od butelek czy starych butów przedstawia W. Karolak i O. Handford w książce Zabawa (z) przedmiotami. Przedstawione w niej gotowe scenariusze pokazują, jak wiele możliwości, przy uruchomieniu wyobraźni, daje praca ze zwykłymi przedmiotami.
Prezentowany w książce model arteterapii wywodzi się z warsztatu artystycznego, którego zawsze istotnym elementem była zabawa. (Karolak W., Handford O., Zabawa...., tamże, s. 12). Jest ona naturalna formą działalności wszystkich dzieci, które to właśnie poprzez zabawę poznają świat, uczą się i rozwijają we wszystkich sferach.
Zabawy z przedmiotami, tworzenie lalek z plastikowych butelek, samochodów z kartonów, pojazdów kosmicznych z płyt CD niesamowicie rozwija dziecięca wyobraźnię i kreatywność. Pozwalają poznać nowe środki wyrazu, ćwiczyć sprawność manualną, koordynację wzrokowo - ruchową. Prowadza do obniżenia napięcia emocjonalnego i relaksują. Przeżycia estetyczne, jakie w tym czasie są udziałem dziecka, są dla niego źródłem satysfakcji.
Sama twórczość plastyczna dziecka jest doskonałym źródłem wiedzy o nim. Pozwala na bezpośrednie i pośrednie obserwacje zachowania dziecka oraz na wgląd w jego duszę, psychikę. Wytwory plastyczne są elementem informującym o stanie emocjonalnym dziecka, jego nastroju, percepcji rzeczywistości, a także o tym, co ono aktualnie przeżywa. Każde dziecko - niezależnie od ograniczeń, czy poziomu sprawności - maluje całym sobą; jest to akt tworzenia. Za pomocą kredek, farb, papieru kolorowego czy innych środków wyrazu plastycznego, dziecko tworzy różne formy. Jest to nie tylko działanie ekspresyjne, ale także zabawa. (Baum E., Terapia zajęciowa, Warszawa 2008,s.43).
Komentarze
Brak dodanych komentarzy. Może czas dodać swój?
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.
Oceny
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony

Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?
Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Prawo
Księgarenka
Książki pedagogiczne
Czasopisma pedagogiczne
Relaks
* Strona 1
Aktualnie online
· Gości online: 5

· Użytkowników online: 0

· Łącznie użytkowników: 59,897
· Najnowszy użytkownik: dorissosw